Telematika v dopravě
Telematické řízení dopravy. Skoro by se chtělo říct telepatické řízení, i když namísto intuice se využívá nejmodernější technika. Na rakouských či německých dálnicích už to funguje - proměnné dopravní značky přikazují řidičům snížit nejvyšší povolenou rychlost, klidně může být v každém pruhu jiná a tok vozidel jede plynule a netvoří se kolony. U nás bychom se něčeho podobného měli dočkat už na podzim.
A právě to řeší telematika, přičemž nejprve je nutné znát počet projíždějících vozidel, klimatické podmínky a pak mít systém liniového řízení dopravy.
"Například na výjezdu z Prahy po brněnské dálnici, kde je vysoká intenzita provozu, se vyplatí liniové řízení dopravy, tedy portály s proměnnými dopravními značkami. Díky nim by se při pátečním odjezdu Pražanů na víkend snížila rychlost, což by v praxi znamenalo rychlejší pohyb kolon," vysvětluje Jaroslava Zvár, koordinátor Jednotného systému dopravních informací.
Proměnné značky by měly být instalovány na mýtných branách a také informačních tabulích. Do konce roku by jich mělo přibýt kolem 20. Úplně na začátku je ale předpověď počasí, kterou dispečeři Národního dopravního informačního řídícího centra získávají každých šest hodin od meteorologů a také z více než 250 meteostanic podél našich cest.
"Tyto stanice automaticky každých 10 nebo 12 minut podávají aktuální údaje o stavu vozovky. Systém dokonce umí sám vyhodnotit, zda za současné situace hrozí například tvorba náledí. Dnes se lze na internetu podívat na konkrétní kamerové záběry, a ujistit se, zda prognóza skutečně nastala. Počasí se přece neustále vyvíjí."
Podstatné je ale takzvané sčítání dopravy. Odborně se mu říká flotila plovoucích vozidel a ta se dá zjistit využitím mýtných bran a dalším pomocníkem jsou navigace v autech anebo do budoucna i elektronické viněty, které by měly nahradit dálniční známky. Ostatně už teď se tento systém testuje - na informační tabuli na 21. kilometru dálnice D8 ve Zdibech.
"Podle rozvoje systémů i na ostatních dálnicích budeme postupně publikovat takzvané jízdní doby. To znamená, že na tabuli bude uvedena doba jízdy při nejvyšší povolené rychlosti například do Brna. Pokud vozidlo projede dvěma mýtnými branami, víme, jakou rychlostí se pohybuje, protože známe vzdálenost jednotlivých bran. Z toho potom lze odvodit i rychlost celého proudu vozidel."
Cesta autem by totiž v budoucnu neměla být jen o řízení auta a sledování dopravních značek, ale také o určitě předvídavosti o tom, jak by ta cesta mohla vypadat. A právě proto je podle děkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose, telematika v dopravě nutností.
"Všude, kde se na síti dálnic a rychlostních silnic objevují zácpy a kolony, je potřeba instalovat prostředky, které učiní dopravu plynulejší."
Nezbývá než doufat, že se tímto způsobem nepříjemně stojící kolony promění v plynulou, byť o něco pomalejší, jízdu.