Teplé dny prověří kondici chladiče

13. květen 2008 13:00

Pomalu se blíží léto. Čas, kdy budeme v okolí našich silnic potkávat auta, z pod jejichž kapoty bude stoupat pára, značící, že se motor přehřál. Důvodem zpravidla bývá špatný stav chladící soustavy. Ať už to je špatný termostat nebo nedostatek chladící kapaliny, vždy to ukazuje, že jsme něco zanedbali.

Jestliže nám ubývá voda nebo chladící kapalina, pak je to jednoznačně pokyn k návštěvě servisu.

"Může to být netěsné víčko na chladiči. Musíme si uvědomit, že chladicí systém funguje na principu malého 'papiňáku', kde se bod varu posunuje na 103 až 105 °C. Pokud mi nebude sedět těsnění kolem hrdla, chladicí kapalina bude více unikat. Další problémy s únikem kapaliny mohou nastat kvůli netěsnosti vodního čerpadla nebo hadicových spojů," vyjmenovává nejčastější závady Milan Mika z Bosch Car Service.

Pokud je vše v pořádku, pak by k úniku docházet nemělo. Rozhodneme-li se kapalinu doplňovat, platí jedno základní a zásadní pravidlo.

"Jestliže doplňuji chladicí kapalinu, vždy to musím dělat za studeného motoru. Nikdy nelijte do teplého motoru studenou destilovanou vodu nebo chladicí kapalinu, protože by mohlo dojít k popraskání hlavy válců."

Při doplňování chladiče nemusíme v teplých dnech zbytečně vyhazovat peníze za drahou chladící kapalinu.

"V letním obdobím nemusím dolévat drahou chladicí kapalinu, ale stačí destilovaná voda a vyhledat nejbližší servis."

Pokud budeme doplňovat chladící kapalinu, pak musíme doplňovat tu samou, která v autě je. Laicky je rozlišujeme na červenou a modrou, případně modrozelenou.

"Kapaliny jsou na bázi ethylenu a glykolu. Tyto dvě kapaliny se v žádném případě nesmí míchat, protože glykol by se při styku s ethylenem mohl srazit a vytvořit velmi špatně vymývatelnou olejovitou směs."

Jestliže nám auto začne, jak se říká, vařit, pak zpravidla budeme mít po ruce pouze obyčejnou vodu.

"Pokud bych měl přistoupit k doplnění normální vodou, tak maximálně na nejnutnější dojezd domů nebo do servisu. Potom je dobré vodu okamžitě vypustit a nalít destilovanou, protože usazeniny vodního kamene mohou snížit účinnost chladicí soustavy. Těch pár litrů destilované vody za to určitě stojí."

Takže, jestliže nám klesá hladina náplně v chladící soustavě, je na čase nechat v servisu zkontrolovat její těsnost. Při doplňování bychom pak měli použít minimálně destilovanou vodu. Samozřejmě ne, když venku panují teploty pod nulou.

autor: pgj
Spustit audio