Test: Auto, které samo zastaví před překážkou

13. červenec 2015 11:50

Moderní auta dnes zvládají spoustu úkonů sama. Ta nejnovější dokonce umí sama zastavit před překážkou, nebo alespoň na překážku včas upozornit a pomoci řidiči s bržděním. A to díky kameře nebo radaru, které překážku mohou vidět dřív než řidič. Takové systémy mají třeba Volkswagen Passat, Škoda Superb a Opel Insignia. Nový systém Toyoty pro vozy Auris a Avensis využívá oba prvky. Jan Říha vyzkoušel automatické zastavení takového vozu na vlastní kůži.

Zkoušíme bezpečnostní systém, který má zabránit střetu s překážkou. Za volantem Jiří Baborský ze Světa motorů. Už absolvoval takový test? „Po pravdě řečeno snad jenom jednou. Tohle je poprvé, kdy pojedu přímo proti takového bariéře. Jezdil jsem to v nižších rychlostech, kde se simuloval městský náraz.“

Čtěte také

Toyota Avensis - systém automatického brždění

Na otázku, zda se obává možnosti, že by se test nemusel povést, Jiří Baborský odpovídá: „Já si myslím, že ta možnost tady rozhodně je. Vždycky do toho vstupuje hodně proměnných. Budu doufat, že my nebudeme ten případ.“

Jdeme na to. Před námi je měkká překážka v podobě auta. Rozjíždíme se 30 km/h. „Mám zařazenou dvojku. Před námi stojí bariéra, která vypadá jako zadní stěna auta. Držím volant. Nohu na plynu. Jedu třicet kilometrů v hodině… Pípnutí. A auto samo zastavilo,“ popisuje situaci Jiří Baborský.

Zvládli jsme to. Jsme nějakých třicet, čtyřicet centimetrů od překážky. „Je to naprosto strašný pocit, když se člověk řítí proti něčemu a cíleně nebrzdí. V kolonách, co si budeme povídat, nikdo z nás není tak vzorný řidič, aby mohl odpřisáhnout, že se stoprocentně soustředí. Náhodou se člověk zadívá do navigace. Náhodou přelaďuje rádio. Kolona se rychle zastaví a v tu chvíli budu vděčný, když takový systém zafunguje tak, jak zafungoval právě teď. To znamená, že naprosto bezpečně sám od sebe zastaví,“ uzavírá Jiří Baborský.

autor: jař
Spustit audio