Tomáš Tomeček: Cílem je dojet
Při Rallye Dakar 2006 se nechtěně stal jednou z hlavních hvězd úvodní evropské části soutěže, která je spíš show pro diváky než opravdovým vytrvalostním maratónem. Čech Tomáš Tomeček s kamionem Tatra totiž najel do obtížného úseku příliš rychle a svůj kamion převrátil na bok. K jeho smůle to bylo v místě, kam se kvůli stromům a úzké cestě velmi dlouho dostával jeřáb, který tatrovku dostal zpátky na kola. Pořadatelé dokonce museli pro část kamionů změnit trasu, aby zablokované místo objely. Tomáš si potom vypil kalich hořkosti až do dna, když nestihl noční trajekty převážející konvoj Rallye Dakar na africký kontinent a soutěž pro něj skončila ještě dřív, než pořádně začala. O to víc se těší na start 29. ročníku.
Tomáš Tomeček patří k lidem, kteří Rallye Dakar přímo propadli. Celý rok pracuje na dvou soutěžních Tatrách a jeho nasazení a zapálení pro věc se projevuje také tím, že Letka Racing Team bývá na "Dakar" připraven včas, ale spíš s předstihem. Bylo to tak i tentokrát.
"Jsme v dobré fázi, vozy jsou připraveny a otestovány a věci sbaleny. Ještě nás čeká vyřešit pár administrativních věcí a 1. ledna odjíždíme."
Do Letka Racing teamu patří také tatrovka, kterou bude řídit Brazilec André Azevedo. V jeho posádce, která při poslední Rallye Dakar skončila v hodnocení kamionů čtvrtá, je tradičně i Čech Jaromír Martinec. A protože se tento vůz osvědčil, nebylo na něm potřeba něco výrazněji měnit na rozdíl od auta Tomáše Tomečka.
"André Azevedo jede se stejnou technikou jako loni. Je to Tatra 815 4x4. My jsem po naší nešťastné havárii auto přestavěli tak, že jsme zkrátili příď a motor i s kabinou posunuli asi o 52 cm dozadu. Tím pádem jsme odlehčili nápravu a udělali jsme stejné auto, se kterým jel André loni. Auto je otestováno v Maroku a musím říct, že se chová velice pěkně."
Důkazem je i 1. místo v hodnocení kamiónů na letošní marocké Orpi Rallye. Tomáš Tomeček je také známý tím, že na značku Tatra nedá dopustit a používá při stavbě svých dakarských speciálů co nejvíc komponentů z kopřivnické automobilky. Platí to i o jeho současném autě.
"Používáme motory, převodovku i šasi od Tatry, takže díky podpoře kopřivnické fabriky máme vozy poměrně dobře vyladěny. Teď už zbývá jen doufat, že to dobře dopadne."
Nováčkem v kabině soutěžní Tomečkovy Tatry bude Ladislav Lála, který pojede Rallye Dakar poprvé.
"Láďa je mechanikem a novinářem, který bude mít na starosti hlavně komunikační strategii. Do Čech bude posílat zprávy, co se děje v našem modrém autě a v našem týmu, aby naši příznivci byli o všem informováni."
Tomáš Tomeček tentokrát pojede na Rallye Dakar s chladnější hlavou než v uplynulých 2 ročnících. O rychlém konci jeho účasti v tom posledním už řeč byla. Rok předtím musel Tomáš skončit také brzy, kdy už na území Maroka vypověděla službu převodovka jeho vozu. Proto bude méně chtít a o to víc se v první polovině soutěže za volantem krotit.
"Už tolik nechci. Budeme se snažit, abysme dojeli do cíle, a abysme se dobře umístili. Pořád si ale říkám, že člověk nemůže tolik chtít."
Rok od roku se konkurence v hodnocení kamionů zkvalitňuje a přibývá kandidátů na umístění na stupních vítězů. Tentokrát jich podle předstartovních odhadů bude hodně přes deset. Potvrzují to i Tomášova slova o soupeřích, které cítí jako favority. "Určitě to je tým Kamaz, Ginaf, DAF a 2. tatrovácký tým. Myslím si, že bude do klasifikace hodně promlouvat tým MAN, který má nová auta i posádky.
Bohužel, rozpočty těchto týmů jsou obecně větší než rozpočty našich zástupců v hodnocení kamiónů. Češi však konkurují zkušenostmi, šikovností konstruktérů i mechaniků a taky řidičskými schopnostmi. Jako fanoušci našich se ale budeme muset smířit s tím, že doby, kdy Češi dominovali v kategorii kamiónů jsou už pryč. Servisním zázemím a počtem náhradních dílů totiž nemohou konkurovat třeba týmu Kamaz, který podle zákulisních informací investoval do své účasti při poslední Rallye Dakar přes 100 000 000 korun. O takových částkách si mohou české kamionové týmy jen nechat zdát. Tomáš Tomeček si také proto nedává pro Dakar 2007 přehnané cíle. "Náš cíl je umístit se s oběma vozy do první desítky."