Tomáš Tomeček si Dakar 2007 užívá

15. leden 2007 16:00

Konvoj 29. ročníku Rallye Dakar má za sebou nejtěžší etapu. Ta se jela včera z mauretánského Ataru do Tichitu a měřila 626 kilometrů. O její náročnosti svědčí fakt, že před setměním byla v cíli výrazně menší část startovního pole a zbytek dojížděl až v noci. A náročná byla ze tří důvodů. Za prvé: Šlo o takzvanou maratónskou etapu, to znamená, že v cíli na závodníky nečekala servisní asistence. Za druhé: Trať samotná byla velmi technická s menšími měkkými písečnými dunami. A za třetí: Celý konvoj Rallye Dakar 2007 trápí už od Maroka silný vítr unášející zrnka písku.

V kategorii kamiónů včera dojel 5. Aleš Loprais s Tatrou a celkově mu patří stejná příčka. O necelých 30 sekund po něm na 6. místě do Tichitu dorazil další "tatrovák" Tomáš Tomeček, který se po penalizaci z úvodu rallye propracoval dobrými umístěními už na 13. místo celkově. Reportér Radiožurnálu v konvoji Jan Říha našel Tomáše, jak jinak, při údržbě jeho vozu. A zeptal se, jak je spokojen se svou tatrovkou v posledních etapách. Mimochodem, i tento rozhovor je důkazem, že vítr je na letošním Dakaru prostě pánem.

"Dobrá umístění jsou díky našemu dobrému vozu, který začíná bezchybně fungovat. Bohužel, byla to první etapa, která nám zmařila naše plány, ale teď už je auto opravené a jede dobře. Obtížné etapy projíždíme v klidu a v pohodě a snažíme se krýt záda naší týmové Tatře Andrého Azeveda, který je na prvních místech celkového pořadí narozdíl tedy od nás. Ale, lidově řečeno, co není letos, může být příští rok."

Můžete posluchačům přiblížit, co konkrétně s Tatrou bylo, než se rozjela k současným dobrým umístěním?

"Portugalská první etapa byla dost záludná, písek a lesní úseky, a do toho tam bylo hodně zapadaných osobních automobilů. Při objíždění jedno zapadlého vozu jsme jeli ve stopě kamiónu, takže jsem žádnou překážku nečekal ani neregistroval a najednou jsme stáli zaseknutí o nějaký starý pařez nebo kámen. Z auta jsme vůbec nevystupovali, jen jsme trochu zacouvali, triálovým tempem jsem překážku přejeli a pokračovali dál v závodě. Bohužel, za asi 35 kilometrů jsme zjistili únik vzduchu na pravé přední pneumatice a než jsme příčinu našli, tak jsme ztratili nějaký čas. Nakonec jsme zjistili, že nám praskla uvnitř přední hnací kloubová hřídel a tím se přerušilo dohušťování kola, které se tak upustilo. Do cíle etapy jsme tak dojeli až po povoleném limitu."

Tomáš Tomeček

Tomáš Tomeček dostal 5hodinovou penalizaci a už se asi nebude umísťovat na nejvyšších příčkách. A tak si jede v klidu a jízdu so užívá. Je tento úsudek správný?

"Minimálně se pravdě hodně blíží. Jsme hrozně rádi, že jsme se dostali až sem, že jsme zatím neopustili soutěžní kolonu, a že se nám ještě v Maroku podařilo namontovat novou hnací kloubovou hřídel a trochu ji i narovnat."

Tomáš Tomeček

V čem ti letošní Dakar vadí, v čem je jiný a naopak v čem ti vyhovuje očima zkušeného účastníka Rallye Dakar.

"Jediné, co mi zatím vadí, je ta 5hodinová penalizace, jinak je to opět skvělý zážitek, na který se celý rok jednak chystám a hlavně těším. Mě na trápení se vozů a lidí na Dakaru vlastně nic nevadí."

autor: jař
Spustit audio