Trabanti nevymírají

14. únor 2008 13:00

Víte že u nás je přes čtyři milóny osobních aut? Tedy jedno auto na 2,5 člověka? V přepočtu na počet kilometrlů silnic to pak dělá jedno auto na 68 kilometrů. Z toho by logicky mělo vyplývat, že by jsme měli potkatk auto se dvěma nebo třema cestujícími každých skoro sedmdesát kilometrů. Ti, co teď stojí osamoceni v nějaké té nekonečné koloně si asi právě zaťukali na čelo. Ano, statistika, ale ona nemusí bý tak nudá.

Loni u nás bylo poprvé zaregistrováno, což znamená že poprvé vyjela na naše silnice, přes 340 000 aut. Ovšem podstatně méně těch nových.

"Bohužel ten podíl ojetý převyšuje podíl nových. Jedna taková potěšující zpráva je, že v lednu se tento poměr malinko snížil, ale stále přes 60% prvních registrací tvoří ojeté automobily," konstatuje smutně Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

A tím průměrný věk našich aut roste.

"Pokud vývoj bude pokračovat v tomto trendu, tak se můžeme dočkat toho že koncem roku, nebo začátkem roku příštího bude průměrný věk vozového parku osobních automobilů 14 let."

Otázka je kolik z těch nejstarších aut je jenom v registru a kolik jich opravdu existuje, protože stále jich je příliš málo z provozu vyřazováno. Asi nepřekvapí, že je u nás v pomysleném top ten nejvíce škodovek.

"Pokud vezmeme všechna auta, která jsou vedena v centrálním registru vozidel, tak škodovka zaujímá prvních sedm míst. Ale už to zdaleka nejsou Škody 105 a 120, jako tomu bylo ještě před třemi či čtyřmi roky. Nejvíce registrací má Škoda Felicia, následuje Škoda Fabia a Škoda Octavia, čili už jsou to moderní modely značky Škoda. Co se týká zahraničních vozidel, tak hned za touto sedmičkou následují Ford Escort, Opel Astra a Renaul Megane."

Pokud jde o nejnovější auta pak na čele je Toyota Auris a hned za ní už Auto roku 2008 Kia Céed. Na opačném pólu, tedy mezi nejstaršími asi nepřekvapí, že vede Aero 30 a Tatra 57.

"Na šestém místě se drží Moskvič, sedmý Wartburg 31. Samozřejmě do této kategorie patří takové automobily jako Gaz 69, Fiat 600, Fiat 500, dokonce na sedmnáctém místě už figuruje mezi nejstaršími vozidly Tatra 600."

A najdou se i opravdové bonbónky.

"Co se týká vozidel značky Trabant, tak těch je v centrálním registru vozidel ještě více než 30 tisíc kusů. V registru se objevují také takové zajímavosti, jako vozidla vlastní výroby, kterých je přes 4 tisíce. Další zajímavostí jsou vozidla Velorex, kterých je v centrálním registru vedeno stále 345 kusů. A samozřejmě se zde objevují i značky, které již víceméně neexistují, a které možná mladí posluchači ani neznají, například vozidla Talbot - 474 kusů, a jsou zde i ty luxusní kusy, jako 17 vozů Rolls-Royce."

No vida. A pakže je statistika nuda.

autor: pgj
Spustit audio