U nás je na osm set tisíc aut bez katalyzátoru

16. září 2013 14:20

Pod heslem „Čistý vzduch – je to na nás“ dnes začal Evropský týden mobility. Průměrný věk osobních aut u nás přitom překročil letos hranici 14 let. A čím starší auto, tím víc znečišťuje životní prostředí. Paradoxně ale náš vozový park stárne.

Nejprve si odpovězme na otázku, která auta jsou z pohledů emisí horší – benzínová nebo naftová? „Pokud budeme nahlížet na ekologičnost vozidel z hlediska jejich emisí CO2, tak lépe vychází naftová vozidla. S ohledem na další škodliviny, ať už oxid dusíku nebo částice nebo nespalné uhlovodíky, tak tam mají zase lepší parametry benzínová vozidla,“ vysvětluje Martin Hron z TUV-SUD.

Problém je ale spíše ve stáří aut. Ta nejstarší vyprodukují stejně emisí jako všechna ostatní dohromady. „Vozidla bez katalyzátoru, i když mají nízký roční průběh, který jsme odhadli asi na 2 tisíce kilometrů ročně, tak jejich celkové emise kysličníku dusíku a uhlovodíku jsou srovnatelné se sumou emisí vozidel modernějších, to znamená EURO 1, EURO 2, EURO 3, EURO 4, i když mají daleko vyšší kilometrický průběh,“ konstatuje Ing. František Horák.

Čtěte také

Přitom u nás bez katalyzátoru jezdí sta tisíce aut. „Vozidel starších dvaceti let je přes 800 tisíc,“ konstatuje hrozivý fakt Pavel Tunkl ze Sdružení dovozců automobilů. „Vozidla bez katalyzátoru z celkového průběhu všech ujetých kilometrů osobními auty ujedou zhruba čtyři procenta, nicméně zatěžují životní prostředí nebezpečnými látkami zhruba čtyřiceti procenty.“

Do nebe volající je pak to, že třetina dovážených ojetých aut k nám je právě ve věku okolo 10 let. Celkem je u nás na milión tři sta tisíc aut ve věku 10 až 15 let. Ta už alespoň splňují normu EURO I nebo II. „Emise vozidel kolem roku 1995 už se pohybovali na nějakých patnácti procentech původní hodnoty a dnešní emise, to znamená emisní hodnoty EURO 4, EURO 5 už jsou na nějakých třech, čtyřech procentech,“ říká Martin Hron.

Čtěte také

Ze silnic tak potřebujeme dostat především těch osm set tisíc aut bez katalyzátorů. Bohužel, není nic, co by majitele těchto aut k nákupu nového a ekologičtějšího motivovalo. „Prakticky neexistují v České republice pro privátní zákazníky vůbec žádné pobídky a pro firemní zákazníky je tam sleva silniční daně, ale daň je příliš nízká. To znamená, že v České republice neexistuje žádná pobídka, která by zvýhodňovala provoz, řekl bych ekologických vozidel, elektromobilů na alternativní paliva a tak dále,“ vysvětluje Pavel Tunkl.

Navíc auta na alternativní pohon jsou dražší než auta na benzín nebo naftu. I když jejich provoz je pak často výrazně levnější a hlavně ekologičtější.

autor: pgj
Spustit audio