Úpravy auta na spalování paliva E85 pomocí přídavných krabiček jsou nedostatečné
Daňově zvýhodněné palivo E85 s velkým podílem biolihu je teď o tři až čtyři koruny levnější než klasický Natural 95. Dlouhodobě ale rozdíl dělá osm korun na litru. Řidiči, kteří chtějí ušetřit, tak často tato dvě paliva v nádrži míchají. Bez správné a potřebné úpravy auta jim ale hrozí, že si vůz poničí. A ani rozšířené přídavné populární krabičky nejsou ideální úpravou.
„Ze začátku jsem se toho trochu bál. Začínal jsem na doporučený poměr 1:1 s benzínem a postupem času jsem se propracoval až k poměru 0,75 ethanolu a zbytek benzín.“ Ondřej Grussman své starší auto nijak na spalování většího množství biolihu neupravoval a logicky tak jeho provoz nebyl ideální. „Pokud klesly teploty k nule a méně, tak se u auta zhoršila schopnost startování, stejně tak odezva na plyn.“
Auto bez potřebné úpravy prostě nebude nikdy podle technického experta Světa motorů Martina Vaculíka na E85 fungovat stejně jako na benzín. „Minimálně vám bude svítit kontrolka motoru a budete mít problémy se studenými starty. Aby se auto samo bylo schopné přizpůsobit nějakému množství E85 v benzínu, řekněme maximálně polovině, musím k tomu mít jeden základní předpoklad – musí to být vůz se vstřikováním a lambda sondou.“
Řidiči obě paliva míchají především u starších aut, ale i tady jsou některá omezení. „Nesmí to být vůz s karburátorem, nepřichází v úvahu Škoda 105 a 120 ani první favority. Za jistých podmínek to můžou zvládat favority od roku 1992 výše,“ říká Martin Vaculík.
Úprava
Mnozí si auto nechají za cenu okolo sedmi až osmi tisíc upravit pomocí přídavné jednotky. To ale není ideální řešení. „Neudělají nic jiného, než že prodlouží dobu vstřiku. Ano, ve voze nebude svítit kontrolka motoru a auto bude ráno startovat. Nicméně z výfuku půjde formaldehyd, acetaldehyd, kyselina octová nám půjde do oleje.“
U auta jezdícího na E85 je také potřeba upravit servisní intervaly. Například olej by se měl měnit po 10 tisících kilometrech a ne po 20 tisících. Bez včasného servisu může také dojít k poškození samotného motoru. „U lihu se ventilové vůle hýbou vždycky rychleji a v případě, že pak kvůli jejich vymezení budu muset měnit celé hrníčkové zdvihátko za dva tisíce a bude jich tam 16, tak jsem vůbec nic neušetřil,“ upozorňuje Martin Vaculík.
Proto je lepší auto na E85 pořídit rovnou od výrobce. Ti ale v současné době od tohoto pohonu upustili a vydali se spíše směrem stlačeného zemního plynu. Případná úprava auta by pak měla být alespoň od výrobce schválena a zapsána do technického průkazu.