Už jste přezuli na zimní pneumatiky? A umíte se k nim chovat?

26. říjen 2013 13:10

Od 1. listopadu budeme muset mít za nepříznivého počasí na autě zimní pneumatiky. Mnozí už na zimní přezuli, mnozí přezují sami o prodlouženém víkendu, ale venku je přes den stále ještě teplo. V takovém počasí se musíme k zimním pneumatikám umět chovat.

Co máme na autě obuto a v jakém stavu pneumatiky jsou, bychom měli mít na paměti vždy, když vyjedeme. A nejen ve chvíli, kdy víme, že auto je ještě na letních a silnice začínají po ránu namrzat. Ale i naopak. „Většina řidičů si vůbec neuvědomuje, že zimní kvalitní pneumatiky mají naprosto jiné složení směsi a mají veliké množství lamelek. Když tedy pneumatiku lehkou, drzou jízdou, předjíždění, zpomalováním, zatáčením prohřívám, ztrácí adhezi, prodlužuje se brzdná dráha a pochopitelně pneumatika i podstatně hůř řídí,“ varuje Jiří Patera z High Car Training.

Čtěte také

Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi, aby lépe fungovaly za nižších teplot. „V zásadě bychom měli počítat s tím, že zimní směsi jsou koncipovány na teploty plus sedm stupňů a méně. Vyšší teploty jim příliš nesvědčí, respektive se zimní směs stává měkčí a je potřeba počítat s tím, že brzdná dráha a přilnavost nemusí být optimální za vysokých teplot,“ říká Filip Haderer.

U moderních pneumatik ten rozdíl ovšem není podle Filipa Haderera z Bridgestonu tak výrazný. „Jsou to rozdíly naprosto nepatrné, takže za normálních jízdních podmínek, kdy se řidič nepohybuje, jak se říká na hraně fyzikálních možností, tak by neměl pocítit žádnou zásadní změnu.“

Divoká jízda - vysoké opotřebení

Ti, co ovšem rádi jezdí sportovněji, by si měli uvědomit právě horší jízdní vlastnosti, a také výraznější opotřebení. Při běžné jízdě to s opotřebením zimních pneumatik za tepla opět není tak špatné. Podle výrobců pneumatik je opotřebení vyšší zhruba o pět procent. „Já bych s tímto údajem zhruba souhlasil s tím, že pět procent je relativně tak nepatrný rozdíl, že zde existuje celá řada faktorů, ať už jsou to rozdíly mezi jednotlivými kvalitami pneumatik, tak především v jízdních podmínkách, v jízdním stylu a tak dále, které dokážou opotřebení ovlivnit daleko více než pouze teplota,“ popisuje Filip Haderer.

Na druhou stranu, ranní teploty, mlhy, místy už i námraza, to je přesně prostředí, kde nám zimní pneumatiky pomohou i v těchto dnech. „Běhounová směs zimních pneumatik je koncipována optimálně do těchto nízkých teplot, kdy její konzistence a přilnavost, měkkost vydává ideální výkony,“ dodává Filip Haderer. A ranní teploty okolo 0°C na konci října asi nikoho nepřekvapí.

autor: pgj
Spustit audio