Uzavírka dálnice D1 se vždy protáhla. Budou se udělovat pokuty?

19. srpen 2013 13:10

Třikrát byla dálnice D1 zavřená kvůli bourání mostů a pokaždé se to oproti předpokladům protáhlo. Včera byla dálnice mezi Šternovem a Psářemi neprůjezdná o dvě a půl hodiny déle než se plánovalo. Bude mít prodloužení uzavírky nějakou dohru?

Zřejmě nebude. Ministerstvo dopravy, které uzavírku povolilo, bohužel ze zákona nemůže její prodloužení trestat – což je sice nelogické, ale je to tak. Jediný, kdo by mohl pokutovat společnost Eurovia, která má modernizaci toho úseku na starosti, je město Vlašim, protože právě na jeho území k nelegální uzavírce došlo, jak nám ale potvrdil místostarosta Vlašimi Karel Kroupa, z vlastní iniciativy se tím zabývat nebudou.

Čtěte také

„Pokud můžu mluvit sám za sebe, tak nebudeme a ani jsem neslyšel názor, že bychom měli. Co se týká objízdné trasy, naše městská policie a státní policie si s problémy na křižovatkách poradila a myslím, že to zvládla docela dobře,“ říká Karel Kroupa.

Podnět může samozřejmě podat ministerstvo dopravy, ale to zatím zvažuje. V těchto dnech ale resort dopravy dává podnět k šetření kvůli uzavírce D1 u Velké Bíteše, která tady vzhledem k sporům ohledně kvality podloží byla měsíc bez povolení.

Bouralo se už devětkrát

Vraťme se ale k bourání mostů. Letos jich kvůli modernizaci D1 padlo k zemi už devět, původně se měly demolovat postupně, což by pro řidiče znamenalo ještě větší komplikace než několikahodinové prodloužení zavření dálnice. Je ale právě to, že se o nočním bourání při zavřené dálnici původně neuvažovalo, důvodem těch zdržení?

Čtěte také

Dalo by se říct, že ano, protože s tím prostě nikdo neměl zkušenosti. Takže když se při prvním bourání porouchal jeden ze strojů a čekalo se na opravu, pak při těch dalších už byly připraveny záložní stroje. Když se při druhém zavření dálnice kvůli nehodě ucpala objízdná trasa, pak při třetím už byly stanoveny dvě, pro každý směr jiná. A když se teď ukázalo, že na úklid vozovky dálnice čistící stroj na sucho, pak předpokládám, že při dalším bourání budou připraveny i cisterny s vodou, aby zprovoznění bylo co nejrychlejší.

Byl to risk, ale povedlo se

Je to tedy stoprocentní, že i v příštím roce se dočkáme dalších nočních uzavírek, ve kterých se budou bourat mosty, což je nutné kvůli rozšíření dálnice D1. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka to byl risk, který se vyplatil.

„Protože za prvé znamenal významnou časovou úsporu a také znamenal finanční úsporu. Na každém mostu jsme ušetřili několik stovek tisíc. Může se to zdát zbytečné, ale celkově jsme ušetřili jeden a půl milionu na tomto způsobu řešení.“

Čtěte také

Ale pro příští etapy modernizace tady bude jeden zásadní rozdíl. Tento způsob demolice bude i ve smlouvě se stavební firmou – teď tam bylo postupné rozebírání mostu – a budou v ní zároveň sankce za nedodržení povolené uzavírky.

Letos už nás tedy žádné další bourání mostů na D1 nečeká, ale podle mých informací se jeden z mostů bude znovu stavět, což bude zase znamenat zavření dálnice, ale na výrazně kratší dobu než při bourání.

autor: evk
Spustit audio