V dešti lehce ztratíte kontrolu nad autem!

1. červen 2013 13:10

Let na vodě. Tak se nazývá jev, který za deště hrozí řidičům osobních aut. Je to aquaplaning! Především při prudkých deštích a bouřkách jeho riziko roste a mnozí ho podceňujeme.

Uslyšíme-li ne příliš příznivou předpověď počasí, musíme ve svém autě ubrat a nejezdit stejně rychle, jak jsme zvyklí na místech, na kterých to dobře známe. Pod louží totiž může být po zimě neočekávaný výmol, jinde může přes silnici téct voda. Právě na množství vody, která nestíhá odtéct, stavu našich pneumatik a naší rychlosti záleží, zda ztratíme kontrolu nad autem.

Čtěte také

„U osobních automobilů je taková hranice stanovena, v závislosti na stavu pneumatik, na 80 až 90 km/h," konstatuje Jaroslav Třetina z Bridgestone. Mnozí se v prudkém dešti nedokážou smířit s tím, že by měli jet na dálnici pomaleji než okolní kamióny. Na to však pozor!

„U nákladních automobilů se aquaplaning v podstatě neřeší, protože šířka a výška drážek v pneumatikách jsou naprosto jiné, než u osobních automobilů. Rychlost, při které může dojít k aquaplaningu, je u nákladních vozidel dvojnásobně vyšší,“ vysvětluje Jaroslav Třetina.

Další zradou je to, že nevíme, v jakém stavu a jaké mají pneumatiky ti, co nás předjíždějí. Honit se s nimi a snažit se držet krok může být cestou do nemocnice. V lepším případě pouze do autoservisu. „U vzorku, který se pohybuje okolo zákonné hranice, což je 1,6 mm, dochází ke vzniku aquaplaningu v rychlosti o 40 % nižší než u zánovní pneumatiky,“ varuje Jaroslav Třetina.

Tedy místo ve stokilometrové rychlosti už při 60 km/h. Špičkové pneumatiky do mokra pro formuli 1 dokážou odvést za vteřinu tolik vody, že by za pět sekund dokázaly naplnit celou vaši vanu. Ovšem ani pneumatika není všemocná. Proto za deště musíme mít dostatečný odstup od aut před námi.

Čtěte také

„Při pěkném počasí, kvalitním autě je minimální vzdálenost dvě sekundy, ale s každým přibývajícím problémem by se měla minimálně jedna nebo dvě sekundy přidat. V případě, že jedu v dešti, bych měl mít minimální vzdálenost čtyři sekundy,“ doporučuje Jiří Patera z výcvikového střediska při Polygonu Most.

Přesto se stane, že louži uvidíme na poslední chvíli a nestihneme bezpečně přibrzdit. „Je nutné držet volant rovně – jet stále tak, že mám ruce v poloze tři čtvrtě na tři. Okamžitě ubrat plyn a vyšlápnout spojkový pedál,“ popisuje Jiří Patera. Tím se kola budou moci nezávisle otáčet bez působení dalších sil, auto se zklidní a s vodní překážkou se lépe vypořádá. Pojedeme-li však příliš rychle, ani seberychlejší a lepší reakce nám nepomůže.

autor: pgj
Spustit audio