V modernizovaných úsecích dálnice D1 bude v noci živo
Opravovaná dálnice D1 ožije i v noci pracovním ruchem. Jak se Radiožurnálu podařilo zjistit, nový povrch budou dělníci v modernizovaných úsecích pokládat 24 hodin denně, tedy i v noci. Původně ale stavební firmy o noční práci neuvažovaly a tak jsme zjišťovali, proč najednou změnily rozhodnutí a dělníky pošlou do uzavírky i v noci.
Důvod je paradoxně jednoduchý – firem, které vlastní speciální finišér na pokládku cementobetonového povrchu není v republice hodně a tak všechny tři zakázky ve výběrovém řízení vyhrála stejná společnost. Proto se v modernizovaných úsecích bude pracovat i v noci. „Podzhotovitel Strabag vyhrál soutěž u všech úseků, což je úsek pět, devět a čtrnáct a vymyslel plán, jak i s dvěma finišéry v termínech zvládnout všechny tři úseky,“ vysvětluje Ivan Čásenský, který je vedoucím Technické dozorčí správy Ředitelství silnic a dálnic na jednotlivých modernizovaných úsecích dálnice D1. Podle něj firmy k práci nonstop přinutil i blížící se termín konce modernizace.
„Samozřejmě je to na zhotoviteli, jak si naladí harmonogram a jak se na některých pracích zdrží. A aby konec stavby byl tam, kde má být, tak je nutné zvolit trojsměrný provoz,“ říká Ivan Čásenský.
Připomeňme, že aby modernizace u Šternova, Lokte a Jihlavy mohla skončit na podzim, musí být do července hotový jeden pás dálnice. Roli samozřejmě hraje i lukrativnost zakázky. Jak připouští hlavní stavbyvedoucí firmy Strabag Daniel Houštecký, je výhodnější pracovat i v noci než se jedné zakázky vzdát.
„Objem je třikrát takový než kdybychom to dělali pouze na jedné stavbě, ale samozřejmě z pohledu organizace je to výrazně složitější, když je potřeba skloubit tři stavby, přičemž termín je všude stejný,“ popisuje Daniel Houštecký.
A jak to bude od příštího týdne na D1 vypadat? „Jedna strojní soustava pojede nepřetržitě vždycky na připravené části toho kterého úseku. Poté co část dokončí, tak se lidé přestěhují na druhou sestavu a tam budou pokračovat na dalším připraveném úseku,“ říká Daniel Houštecký.
Stanou se tedy noční práce samozřejmostí oprav našich cest? Podle Jana Hořeního z Ředitelství silnic a dálnic určitě ne. Například při chystané opravě nejfrekventovanější části dálnice D1 před Prahou muselo ŘSD od záměru pracovat v noci ustoupit.
„Jsme limitováni podmínkami do stavebného povolení různých dalších orgánů. Dávají podmínku, že noční práce nejsou z hlediska rušení nočního klidu povoleny. Nicméně je to lokace od lokace, takže není pravda, že u nás v České republice neexistují noční práce. Ať už je to údržba, například jižní část Pražského okruhu v oblasti Brna, ať už jsou to opravy – betonáž nových vozovek u Vyškova,“ upozorňuje Jan Hoření. České uzavírky tedy v noci ožijí jen výjimečně, tak jako třeba teď na dálnici D1.