Ve Švédsku musíte mít zimní obutí celé čtyři měsíce

28. leden 2012 15:50

Autem po Evropě se vydáme na silnice nejsevernějších evropských končin, do Skandinávie. S naším tamním spolupracovníkem Tomášem Sniegoněm jsme mluvili o tom, jaké podmínky řidiče potkávají v zimních měsících v největší skandinávské zemi, Švédsku. Pověděl nám, na co by si ti, kdo dostali na zimní cestu na sever chuť, měli dát zvláštní pozor.

Švédsko je od jihu na sever dlouhé téměř dva tisíce kilometrů, takže tam v zimě panují dost rozdílné klimatické podmínky. Existují proto rozdíly i v předpisech pro zimní vybavení vozidel?

„S klimatickými podmínkami je to pravda. Na severu je hodně sněhu a zima, v přímořských oblastech zase více srážek a při náhlých změnách počasí i ledovky. Dopravní předpisy to ale nereflektují a platí pro všechny stejně.

Hlavní je to, že od 1. prosince do 31. března jsou pro všechny povinné zimní pneumatiky. Ať je počasí jakékoliv. Když je hodně sněhu, lze už před prvním prosincem a po posledním březnu používat také pneumatiky s hroty, ale tam je to trošku specifické. Řidiči, kteří přejíždějí z jedné země do druhé, musejí dávat pozor na dopravní předpisy. Například v Německu se pneumatiky s hroty používat nesmějí.“

Je ve Švédsku nehodovost v zimních měsících vyšší než za hezkého počasí v létě?

„Úplně přesné statistiky jsem nenašel, ale podle materiálů jednotlivých organizací to vypadá, že Švédové asi v zimě řídí opatrněji než v létě. V zimě také není na silnicích taková spousta cyklistů a lidé jsou opravdu rozvážnější. Dokonce i kolizí s divokou zvěří je víc na jaře a na podzim než v zimě. Samozřejmě to neznamená, že nemůžete potkat zvěř v lesních oblastech a vůbec v přírodním terénu.

Pro české řidiče jsou asi exotické nehody s losy, což jsou vůbec největší skandinávská lesní zvířata. Znamenají zároveň největší nebezpečí na skandinávských silnicích, protože takové zvíře může vážit až 700 kilogramů. Při srážkách s losem zahyne ročně několik lidí. Myslím však, že při opatrném řízení se těmto nehodám dá předejít.“

Na co by si měli dát čeští řidiči zvláštní pozor, když se do Švédska vydávají v zimě?

„Hlavní a univerzální radou je dobré, tedy klidné časové plánování, aby předešli stresu a mohli jet opatrně, což platí i v létě, ale v zimě zejména. V nádrži by měli mít vždycky dost paliva, aby mohli přečkat i případnou neplánovanou časovou prodlevu při nucených zastávkách, když je někde závěj a podobně, než se prohrne.

Neuškodí určitě startovací kabely pro případ vybití baterie a samozřejmě mobilní telefon, z něhož lze v případě jakékoli nouze vytočit číslo 112 platné pro policii i sanitky – jakoukoliv rychlou pomoc.

Dále je dobré v co nejvyšší míře využívat internet a studovat lokální podmínky v místech, do nichž máme namířeno. Tento druh zpravodajství je pro řidiče v celém Švédsku velmi podrobný a pohotový. Díky němu lze problémům do určité míry předejít.“

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: Tomáš Sniegoň
Spustit audio