Vědci zkoumají možnost nahradit řepku v bionaftě jehličím

16. březen 2018 14:03

Dieselová auta by mohla za pár let jezdit na naftu z jehličí. Výzkumný ústav UNICRE v Litvínově z něj zkouší vyrobit biopalivo druhé generace. Evropská unie chce po členských státech, aby omezily výrobu nafty z potravinových plodin - například řepky. Nahradit by ji mohla právě čistší nafta z jehličí. Jak funguje, jsme zjišťovali přímo v laboratoři.

V laboratoři vidím spoustu lahviček, které obsahují různě čiré nebo nečiré tekutiny. Ptám se proto, co se děje se vstupním materiálem – štěpkou na začátku. „Při vysoké teplotě, bez přístupu kyslíku, dochází k transformaci pevné látky na plynnou,“ vysvětluje mi v laboratoři ředitel úseku vývoje a inovací Jiří Hájek.

Jednoduše řečeno, z jehličí nebo dřevní štěpky musejí laboranti vyrobit plyn, a to v obrovském přístroji, který připomíná kotel. Plyn pak dál zpracovávají. „Ten plyn následně proudí do úplně jiné technologie, kde na katalyzátoru ve fluidním loži dochází k transformaci plynných látek na kapalné.“

Čtěte také

Kolem mě tu stále hučí různé přístroje. Některé se uvnitř rychle točí. Obsluhuje je laborantka Jana Kovačová. „Tady máme ten centrální počítač, to centrální ovládání, kterým se nastavují jak otáčky čerpadla, centrifugy, tak všeho.“ Vidím tu i lahvičku s nápisem „Čistá bionafta“, která, jak mi potvrzují, obsahuje finální produkt. „Má lepší charakteristiky, zejména z hlediska cetanového čísla a můžeme si říct, že neobsahuje žádnou síru,“ vysvětluje mi v laboratoři ředitel úseku vývoje a inovací Jiří Hájek.

Bionafta v lahvičce je lehce žlutě zabarvená a na výrobu jednoho litru jsou potřeba tři kilogramy dřevní štěpky nebo jehličí. Podle docenta Milana Pospíšila z Vysoké školy chemicko-technologické, by ale výroba takového biopaliva byla příliš nákladná

„Je to dražší minimálně o 50-100% než to klasické fosilní palivo. Těch 100 tun vyrobíte, to se dá, ale to vás nevytrhne, když si uvědomíte, že spotřeba motorové nafty v České republice je 4 miliony tun ročně. Takže to byste musel mít 32 milionů tun zeleně, kterou byste musel i nějak transportovat. To je logisticky neproveditelné.“

Milan Pospíšil ještě dodal, že bio složky v naftě navíc neprospívají některým součástkám v autě. Vůbec by ji neměli tankovat třeba lidé, kteří s ním nejezdí moc často.

autor: hbc
Spustit audio