Vodou nezabrzdíš
Když už se rozjedeme, potřebujeme také zastavit. O to se u auta starají brzdy. Aby auto brzdilo, musí je mít samozřejmě v pořádku. O to se nám zpravidla stará servis. Málokdo už si například brzdové destičky mění sám. Ono ale nejde jen o destičky. Brzdový systém se skládá z několika částí a je naplněn brzdovou kapalinou. A i na její kvalitu bychom neměli zapomínat.
Zjednodušeně řečeno: šlápneme na brzdový pedál, mechanismus přenese sílu nohy na brzdovou kapalinu a ta svým tlakem stiskne brzdy. To jen pro představu, abychom věděli jak to vlastně funguje. Brzdová kapalina by se pak měla kontrolovat minimálně jednou ročně. Ideální je když to necháme udělat například při jarní prohlídce nebo při přípravě auta na zimu nebo technickou prohlídku. Nejedná se o nic složitého a každý slušný servis by na to měl být vybaven.
"Měřák vypadá jako tlustý fix se čtyřmi LED diodami. Když se stejně jako u fixu sundá víčko, jsou tam dva kovové kolíky, které se zasunou do nádrže brzdové kapaliny. Přístroj potom změří, kolik procent vody je v brzdové kapalině," popisuje Tomáš Tichý z Normfestu.
Vlastnosti kapaliny se totiž časem mění.
"Brzdová kapalina velmi absorbuje vzdušnou vlhkost, která je prakticky všude."
Snižuje se tím bod varu, podle kterého jsou kapaliny také označovány jako například DOT 3, DOT 4 či DOT 5.
"To je třída podle vlhkého bodu varu, kdy se kapalina začne vařit. Proto je důležité, aby neobsahovalo vlhkost, protože při varu vznikají vzduchové bubliny a potom by se mohlo stát, že místo toho, aby po sešlápnutí brzdového pedálu kapalina zatlačila na brzdové destičky, pouze zmáčkne vzduchové bubliny a auto patřičně nezabrzdí."
Při doplňování kapaliny bychom pak měli použít stejnou třídu jakou má doplňovaná a nemíchat je.
"V zásadě bych to nedoporučoval. Jednotlivé typy vozů mají předepsanou brzdovou kapalinu v určité třídě, takže toho bych se vyvaroval."
Jednou ale nadejde čas, kdy pouhé doplnění stačit nebude, a bude potřeba ji vyměnit.
"Existují výrobci, kteří doporučují měnit brzdovou kapalinu po roce bez ohledu na to, kolik se s ní najelo kilometrů."
A to už je opravdu práce pro odborníky, kteří nám kapalinu nejen vymění, ale současně celý brzdový systém odvzdušní tak, abychom v případě potřeby včas a co nejrychleji zastavili.