Všechny kontrolky v autě si prakticky nelze pamatovat. Začínají je nahrazovat LCD displeje
Řidiči se na přístrojové desce auta musí vyznat už ve více jak šedesáti kontrolkách. Pamatovat si význam všech ale prakticky nelze. Automobilky proto stále častěji používají v nových vozidlech místo klasických světelných ikon LCD displeje.
Stačí otočit klíčkem v zapalování a na přístrojové desce se hned rozsvítí nejen několik desítek kontrolek, ale rozezní se zároveň i zvukové signály varující například před nezapnutým pásem nebo nedovřenými dveřmi. Podle motoristického odborníka Vladimíra Rybeckého jsou dnešní řidiči kvůli velkému množství ikon téměř v pozici pilota malého letadla. „Před třiceti lety si řidič vystačil se sedmi ovladači, dneska jich má k dispozici v průměru 68. Řidič potom dělá všechno možné, jenom nemá čas na řízení samotné. A je to skutečně problematické, protože veškeré informace, které dostává, ho vyrušují od řízení,“ upozorňuje Rybecký.
Automobilky začaly hledat jednodušší cesty, jak řidiče na případné problémy upozornit. V autech se proto objevilo hlasové ovládání. Rybecký ale tvrdí, že se v praxi neosvědčilo a dodává, že budoucnost přístrojových desek je v autonomních systémech. „Teď se začíná vymýšlet, že by se ty systémy ovládaly pomocí nějakých domluvených gest, takže to možná bude jednodušší. Ale ta cesta je spíš v tom, že se bude automatizovat řízení a řidič bude mít víc času na to, aby se tomu řízení skutečně nemusel věnovat. Auto za něj bude dělat věci, kvůli kterým tam doposud seděl.“
Auta sama vyřeší problém
Auta si už dnes dokážou sama diagnostikovat různé problémy, například vysokou teplotu motoru. Na závadu pak řidiče upozorní jedna z červených kontrolek. Pokud ji nezná, nezbývá mu nic jiného než zastavit a vyhledat si její význam v manuálu. Profesor Zdeněk Hanzálek z elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze říká, že si nové přístrojové desky budou časem umět problém částečně vyřešit sami. „Tak jak se vám dneska rozsvítí nějaká kontrolka, tak se ta informace dostane také do autoservisu. Ten vám rovnou řekne, abyste dojeli do toho kterého autorizovaného servisu a nechali si tam vyměnit sondu, protože ji tam zrovna mají.“
Inteligentní systémy zabudované místo palubních desek budou podle Hanzálka schopné řidiče informovat taky o zajímavých tipech na výlet v lokalitě, kde se zrovna pohybuje. Martin Hejral z Opelu nedávno Českému rozhlasu potvrdil, že automobilka spustí online asistenční systém, který spojením přístrojové desky s internetem a s dalšími systémy v autě umí poslat do střediska data o technickém stavu. „Jednak je vůz klienta pořád dobře opečovávaný a zároveň je to i komfortní vůči uživateli, že se nemusí sám aktivně starat, kdy se naposledy měnil olej, kdy měl jet na servisní prohlídku.“
LCD displeje u elektromobilů
Elektromobily zažívají s kontrolkami spíše opačný trend než klasická auta se spalovacím motorem. Lidé si na elektromotory teprve zvykají a seznamují se s nimi. Designéři se proto snaží navrhnout grafické zobrazené palubní jednotky co nejjednodušeji. Podle šéfredaktora serveru hybrid.cz Jana Horčíka přišla s velkým středovým LCD displejem jako první automobilka Tesla. „A spousta dalších značek spolu s ní začala i přístrojovou desku formulovat s pomocí jednoho nebo dvou displejů místo analogových klasických budíků. S těmi displeji se potom jednodušeji pracuje, lze na nich zobrazit prakticky cokoliv.“
Horčík pak dodává, že kromě kontrolky varuje elektromobil při nízké kapacitě baterie řidiče na přístrojové desce ještě výrazným textem. „Když už na výzvu dlouho nereagujete, a když už je elektřiny v bateriích opravdu málo, tak se u většiny elektromobilů rozsvítí ikonka želvy. Ta symbolizuje, že elektromobil omezí maximální rychlost.“ Podle Horčíka z hybrid.cz začne největší revoluce v přístrojových deskách poté, kdy budou auta neustále připojena k internetu. Navíc s příchodem takzvaných autonomních systémů si některé problémy dokážou vyřešit samy bez řidiče.