Whiplash Injury, aneb špatně nastavená opěrka hlavy

11. prosinec 2013 13:20

Milióny lidí se každoročně potýkají s problémy po drobné nehodě, kdy do nich někdo narazil zezadu. Mají problém s krční páteří. Při tomto nárazu totiž dochází k tomu, že se naše krční páteř prudce prohne dozadu a dopředu. Dokonce existuje lékařský termín takového zranění – „Whiplash Injury“, neboli bičové trauma. Zatímco tomu, aby do nás někdo naboural, zabráníme těžko, tomuto zranění můžeme sami předcházet.

Dnešní auta jsou velmi bezpečná. Daleko častěji si za zranění můžeme sami, protože neumíme používat jejich bezpečnostní prvky. Základem je správné sezení a správné nastavení hlavové opěrky. Často jezdíme s opěrkou nastavenou ještě z továrny. „Vůbec si nevzpomenu, prostě jak jsme přijeli s autem, tak jsme to vůbec neřešili.“ Jiní se už ale o významu správně nastavené opěrky sami přesvědčili. „Do mě na křižovatce zezadu automobil narazil a musím říct, že jsem velice rád, že jsem si na opěrku dával pozor. Opravdu se tomu snažím věnovat.“

Čtěte také

Při špatně nastavené opěrce nám hrozí zranění krční páteře, ale také svalů, nervů. Bolí nás hlava, ruce, ztuhne nám krk, můžeme mít poruchy vidění, může nám zvonit v uších. Výjimkou nejsou ani psychické problémy – deprese, frustrace, úzkost a podobně. „Ke zranění dochází ve zdánlivě malých rychlostech – řádově do 20 km/h, takže jsou potom pochopitelně bagatelizována jak postižením, tak i lékařským personálem,“ varuje docent Aleš Hahn z lékařské fakulty UK.

Ono to přejde, budu v pořádku

Velmi často ale následky drobné nehody podceňujeme. „Postižený nemá v podstatě žádné problémy. Bolí ho den nebo dva hlava, případně je mu trochu nevolno. Potom to takzvaně přejde, pochopitelně všechny nálezy včetně rentgenu jsou normální a postižený nad tím mávne rukou. A za půl nebo za tři čtvrtě roku přijdou závratě nebo nedoslýchavost, zvracení, šelesty v uchu a tak dále. Tím je to zákeřné – jsou to malé rychlosti a svádí to k bagatelizaci možných následků a příznaků,“ upozorňuje Aleš Hahn.

Ovšem u 10 - 15 % postižených se následky takového podcenění projeví doživotními problémy, proto bychom se měli i po malém nárazu zezadu nechat raději vyšetřit. „Mělo by to tak být, protože máme citlivé neurofyziologické metody, které skryté poruchy odhalí tak, že okamžitě můžeme nasadit preventivní léčbu, preventivní opatření a pacienta v patřičných intervalech nadále sledovat,“ říká Aleš Hahn.

Správně nastavená opěrka - to je základ

Než řešit následky je lepší prevence, to znamená mít správně nastavenou opěrku hlavy. To ale nejprve musíme správně sedět. „Začal bych správným nastavením opěradla sedadla – mělo by být vůči sedáku ve sklonu zhruba 20 stupňů. Jakmile je víc, opěrka, byť je kvalitnější, už nezafunguje naplno. Pokud se jedná o vlastní opěrku, horní část opěrky by měla lícovat s horní částí hlavy,“ radí Roman Budský z Besipu.

Poranění krční páteře hrozí častěji ženám, dětem a starším lidem. Muži mají přece jenom vyvinutější krční svalstvo. „Pokud se jedná o cestující, tak paradoxně je nejohroženější řidič, protože tím jak bývá nakloněný k volantu, při nárazu zezadu má větší dráhu opěrce, takže se bičové trauma může vyvinout snáze,“ upozorňuje Roman Budský.

Čtěte také

Moderní auta už zpravidla mají sedadla, která riziko zranění krku snižují. „Při nárazu zezadu tlačí sedadlo řidiče, nebo obecně pasažéra, do opěradla poměrně velkou silou a tam je velmi jednoduchý, uvnitř sedadla ukrytý, pákový mechanismus, který tím víc, čím řidič tlačí směrem dozadu, tak na druhé straně se tím víc vysouvá opěrka směrem k řidičově hlavě, což je žádoucí, a také mírně nahoru,“popisuje Martin Hejral z Opelu. Právě proto bychom se měli i při koupi auta zajímat o to, zda je tímto nebo modernějším systémem ochrany proti nárazu zezadu vybaveno.

autor: pgj
Spustit audio