Z belgických dálnic mizí osvětlení, elektřina je drahá

7. únor 2012 15:50

Dálnice rovná, bez záplat a uzavřených úseků a ještě k tomu osvětlená. To by mohl být sen řidičů, kteří tráví v Evropě za volantem dlouhé hodiny. Aby se po dálnicích jezdilo co nejbezpečněji a nejpohodlněji, o to se snaží v mnoha zemích. Jen ve dvou z nich se dá ale zažít komfort jízdy po osvětlené dálnici: v Belgii a Lucembursku.

Kdysi řekl belgický kosmonaut Frank De Winne, že se dá z vesmíru podle rozsvícených dálnic poznat, kde leží Belgie. Je to ještě pravda?

„Dnes už by to asi z vesmíru tak dobře vidět nebylo. Na dálnicích se sice ještě svítí, ale už jenom někde. Belgie se dělí na Vlámsko přibližně na severu a na frankofonní Valonsko na jihu a od loňského července se Vlámové rozhodli postupně vypínat dálniční osvětlení.

Takže teď už víc než polovina z 1700 kilometrů dálnic, které jsou ve Vlámsku, nesvítí. Už předtím se tam zhasínalo v době slabého provozu přibližně mezi půlnocí a šestou hodinou ráno.

Ve Valonsku je 830 kilometrů dálnic stále ještě osvětlených, takže Frank De Winne by možná viděl z kosmu právě tu valonskou část.“

Co je důvodem ke zhasínání osvětlení? Stojí za tím úspory energie?

„Je to tak, Belgičané si uvědomili, že je třeba šetřit elektřinou. Osvětlení dálnic se tu zavedlo, když se budovaly, tedy asi v padesátých šedesátých letech. Tehdy byla elektřina levná. Teď je stále dražší, jenom Valonsko zaplatilo v roce 2010 přes devět miliónů eur za proud pro osvětlení dálnic.

Vlámové mají dálnic víc, takže asi platili ještě větší sumu. Proto se rozhodli část osvětlení vypínat. Ale brzy k tomu asi bude muset brzy sáhnout i Valonsko. Až se totiž za tři roky v Belgii začnou odstavovat dvě jaderné elektrárny, elektřiny už nebude nazbyt. Potom bude asi jediným evropským územím s osvětlenou dálnicí Lucembursko, ale to má dálnic jen 150 kilometrů.“

Znamená to, že teď už se bude část belgických dálnic stejně jako jinde v Evropě v noci topit ve tmě?

„Ne tak docela, protože lampy tam zůstanou. Stále se bude svítit na odbočkách a na mimoúrovňových křižovatkách, a to i ve Valonsku. Lampy nebudou úplně odpojené od proudu. V případě špatné viditelnosti, třeba mlhy, nebo když se vytvoří kolona nebo se stane nehoda, bude možné v určitých úsecích osvětlení zapnout.“

Jaké máš osobní zkušenosti s jízdou po osvětlených belgických dálnicích?

„Mám určitě pocit bezpečí. Je to bezpečnější jízda, větší komfort. I když jsem pozoroval, že některé řidiče to svádí k větší rychlosti, jsou sebevědomější. Někteří dokonce – protože vidí – tak sami nesvítí.

Belgičané mohou mít také nevýhodu v tom, že si na osvětlení velice rychle zvyknou, a pokud pak vyjedou za hranice své země, mohou mít problém. Všude okolo kromě Lucemburska se na dálnicích nesvítí.“

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: pan
Spustit audio