Z NDIC v Ostravě nově vysílá noční Zelená vlna, jak to tam vypadá?
Dělat dopravní zpravodajství – to je jako vařit dobré jídlo. Také musíte mít správné ingredience, aby to všem chutnalo. Takže nějaké informace o dopravě se dají vyčíst z kamer, další mají policisté, jiné přidají hasiči nebo i sami řidiči. A všechno dohromady to spojí v Národním dopravním informačním centru v Ostravě, kde tak mají přehled o situaci prakticky na všech cestách naší republiky. A právě tam má ode dneška naše Zelená vlna čtyřiadvacetihodinovou službu.
Stojíme v nevelké místnosti, kde jsou dvěma řady stolů a především obrovská tabule plná obrazovek a velkých schémat. „Tam je dálnice D11, schéma dálnice D8, to dlouhé je schéma dálnice D1. Vidíte, že na 10. Kilometru je tam taková pruhovaná značka – to znamená, že je tam uzavírka. Na 11. Kilometru se nám tvoří kolony, na 12. Je nebezpečí tvorby kolon. Vyhodnocují to čidla, která jsou na dálnici,“ přibližuje jeden ze čtyř sloužících dispečerů František Dvorščiak a zároveň mi ukazuje, jak snadno se díky jedné z více než 200 kamer může podívat, co přesně se na dálnici děje.
„Můžu si obraz zvětšit tak, že nehodu vidím v přímém přenosu a můžu zprávu předat rychleji. Systémem to trvá třeba dvě nebo tři minuty, než přijde, že byla po nehodě dálnice otevřená. Ale my to tady vidíme hned, takže na to můžeme hned reagovat a můžeme měnit pro řidiče informace na tabulích,“ vysvětluje František Dvorščiak.
Informace se k řidičům můžou dostat během několika vteřin
Právě tady v Ostravě dávají nápisy na informační tabule, a jak nám předvádí vedoucí NDIC Ctirad Weismann, je to otázka okamžiku. „Tam na té plazmě je text na nějaké informační tabuli. Láďo, můžeme tam dát něco dolů na třetí řádek? Třeba předělat značku kopáče na nějakou jinou. Dobře. Takže teď nám kolega mění značku. Už je změněná. Takže my informace na tabuli pošleme opravdu rychle, ale musíme je mít.“
Národní dopravní informační centrum sleduje dění na všech více 55 tisících naší silniční sítě. Informace o nehodách jdou od policistů a hasičů, uzavírky řeší ministerstvo dopravy a zároveň silničáři a stavební firmy musí do NDICu denně hlásit, co a kdy přesně budou na silnicích dělat. Jen délka kolon je těžko odhadnutelná.
„Z našeho systému nemůžeme zadávat, jak jsou kolony dlouhé, protože to vždycky nevidíme a nemůžeme řidičům dávat mylné informace, že je tam kolona tři kilometry a ona už může být sedm kilometrů dlouhá,“ říká František Dvorščiak.
Ale to je přesně to, co zase vidí řidiči a proto jsou jejich informace pro Zelenou vlnu tak důležité. A my na plátku nabídneme třeba prakticky okamžitě informaci o vozidle v protisměru, nově totiž budeme vysílat 24 hodin denně, v noci přímo z Národního dopravního informačního centra.
„Mýtné brány umí detekovat vozidlo jedoucí v protisměru. V tom okamžiku nám to tady zahouká a ihned publikujeme na informační tabule,“ upozorňuje Ctirad Weismann. Anebo hned řekneme v rádiu.