Začíná prádninový zákaz jízd nákladních aut. Je dost odstavných parkovišť?
Pokud se dnes odpoledne chystáte někam na cesty, počkejte do 17 hodin. Jednak už nebude takové horko, ale především na hlavních tazích nepojedou kamiony. Začíná totiž prázdninový zákaz jízd nákladních aut. Jak složité je pro jejich řidiče hledat místo k parkování?
Jedno z největších parkovišť pro kamiony na začátku dálnice D1 u Prahy je zatím zaplněno jen sporadicky. Ovšem už za pár hodin to bude úplně jinak.
Nedostatek parkovišť
„Může se stát, že zrovna pojede hodně aut a plné parkoviště bude třeba tři hodiny předtím. Dojíždím kolikrát jen tak tak, aby člověk vůbec někde zaparkoval a těch pár hodin tady odstál.“
„Musíte si to spočítat, abyste někde zajela do firmy. A když třeba nenakládáte, tak musíte zastavit třeba už dopoledne,“ popisují řidiči kamionů, které prázdninový zákaz jízd už desátým rokem nutí v pátek do pěti odpoledne buď dojet domů anebo někde zastavit.
Parkovacích ploch je ale málo. V České republice je to necelá stovka parkovišť po celé silniční síti. „Nejenom tady. To je v celé Evropě problém pro kamiony. Ale v Itálii, Německu, Rakousku už dělají parkoviště velká, kde je možné zastavit. Bohužel v České republice to ještě není.“
„Parkoviště nestaví. Ani na nových obchvatech, nikde. Jsme transitní země a oni po nás zastavovat. Ale když není kde… A ještě nám za to dávají pokuty potom,“ stěžují si dotázaní šoféři.
Řidiči to nemají vůbec jednoduché, protože jak přibližuje Martin Felix ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia, profesionální řidiči musí zároveň také dodržovat takzvaný AETR, který jim přesně určuje, kdy mají jet, a kdy naopak musí mít přestávku: „Řidič smí v kuse jet čtyři a půl hodiny. Potom musí následovat přestávka 45 minut. A pak je to taky z hlediska zákazů jízd. Třeba toho přerušení o prázdninových měsících, v pátek mezi 17. a 21. hodinou.“
V sobotu pak kamiony nemohou jet mezi 7. a 13. hodinou a v neděli jsou hlavní tahy volné pouze pro osobní auta mezi 13. a 22. hodinou.
Ze zákazu existují výjimky
Prázdninový zákaz jízdy platí od roku 2006 pro všechna nákladní auta nad 7 a půl tuny, která nesmějí jezdit po dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích první třídy. Přesto ale ve zmíněných časech můžeme potkat na silnici kamion. Podle Felixe i tady existují výjimky: „Jsou to třeba vozidla, která převážejí živá zvířata anebo rychle se kazící suroviny.“
Ale to není všechno, firmy mohou na ministerstvu dopravy či krajském úřadě požádat ještě o speciální, zpoplatněnou výjimku. „Nejčastěji je to zásobování nepřetržitých provozů jako jsou automobilky,“ doplňuje Martin Felix.
Bez výjimky pokuta až ztráta řidičáku
Za jízdu bez výjimky v době zákazu může řidič kamionu dostat pokutu až dva a půl tisíce korun, při opakovaném přestupku může dokonce přijít o řidičský průkaz.