Zastaralá oprava auta vás může ohrozit na zdraví

14. listopad 2013 11:37

Pozor na servisy, které opravují moderní auta po nehodách zastaralým způsobem. Zatímco u osm nebo deset let starých aut je jejich oprava poměrně snadná, čím jsou auta modernější, tím důležitější je správný postup opravy. Když se nedodrží a použije se postup běžný ještě před několika lety, zvýší se výrazně riziko zranění posádky při nehodě.

Když sjely z linky v Mladé Boleslavi poslední dvě limuzíny Octavia, nezamířily za svými majiteli, ale do zkušebny, aby dostaly pořádnou ránu. Obě absolvovaly boční náraz v rychlosti 30 km/h. Zatímco modrá zamířila do autorizovaného servisu, červená s úplně stejným poškozením, se vydala do specializované laboratoře KTI v Německu. Tam byla opravena běžným a nedávno, třeba u 1. generace Octavie, ještě správným postupem.

„Výztuha B sloupku, to znamená nosný díl uvnitř B sloupku, byl pouze narovnán za použití nahřátí tak, aby ho bylo možné dostat do původního stavu. Také díly na podlaze a na střeše byly rovnány zpět,“ popisuje Petr Kraus, vedoucí bezpečnosti a zkoušek vozů ve Škoda auto. Tento postup ovšem u moderních aut, kde je prakticky celý prostor pro cestující obklopen schránkou z vysokopevnostní oceli, už není správný. A tak modrá Octavia byla opravena nejmodernějším postupem.

Čtěte také

Tam všechny podstatné nosné díly byly vyměněny za díly nové – celý kompletní rám dveří, včetně výztuhy prahů a výztuhy B sloupku,“ říká Petr Kraus. Tato auta jsou na první pohled po opravě úplně stejná, laik by rozdíl nepoznal. Potom ale červená i modrá dostala z boku další ránu, tentokrát v městské padesátce.

„Na červeném voze došlo k větším deformacím na boční struktuře a to v některých místech až o 25 milimetrů a došlo také k prasknutí výztuhy B sloupku, což je hlavní nosní díl pro boční náraz. U modrého auta došlo ke standardním deformacím, které známe z běžných testů, při kterých používáme úplně nová vozidla,“ upozorňuje Petr Kraus.

Tady na prahu je i vidět, jak se kvůli tomu, že nebylo použito předepsané lepidlo, podlaha oddělila od prahu. To všechno snižuje pevnost původní karoserie. „U červeného vozu, díky prasknutí sloupku zhruba uprostřed výšky dochází k větší rychlosti deformace. Tím pádem vyšší rychlostí naráží na řidiče,“ říká Petr Kraus.

Čtěte také

A z toho plyne i vyšší pravděpodobnost zranění. „Řidič červeného vozu má asi desetkrát vyšší pravděpodobnost, že dojde k zranění, než řidič vozu modrého, který byl opravený správně. Mluvíme tady o relativně komplikovaných zlomeninách žeber a pravděpodobně i o zranění vnitřních orgánů,“ varuje Petr Kraus.

V rámci blokové výjimky však samozřejmě mají i neautorizované servisy přístup k příručkám oprav jednotlivých modelů všech automobilek. Problém je, že si za tyto informace nechávají od servisů platit. A ty proto často používají zastaralé postupy a nevhodné nářadí. Navíc dodržení správného postupu je logicky až dvakrát dražší, což se zase nelíbí pojišťovnám.

autor: pgj
Spustit audio