Zelená vlna: Historie dopravního zpravodajství
Dopravní zpravodajství Československého a později Českého rozhlasu píše svou historii už od přelomu 60. a 70. let minulého století. Pravidelné vysílání Zelené vlny letos oslaví 45. narozeniny. Kudy vedly cesty z redakce v Dykově ulici do současného moderního dispečinku a studií na Vinohradské?
Počátky Zelené vlny
První hlášení o situaci na silnicích se v tehdejším Československém rozhlase začala objevovat na přelomu 60. a 70. let 20. století. Ale jen příležitostně. Automobil tehdy vlastnil jen málokdo, všední provoz tak zůstával velmi mírný. Kolony se tvořívaly pouze při mimořádných událostech, jakými byla spartakiáda nebo tělovýchovné slavnosti.
Situace se změnila v normalizačních 70. letech. Rodiny v pátek večer po práci opouštěly města, vyrážely na chaty a chalupy. Stejně hromadně se pak vracely v neděli odpoledne. Silnice se začaly pravidelně ucpávat.
Na výzvu Ministerstva vnitra začal Československý rozhlas pomáhat se zvládnutím tohoto rekreačního provozu. První pokusné vysílání Zelené vlny se odehrálo 22. září 1974 mezi 16. a 20. hodinou z redakce v Dykově ulici. Šlo tehdy jen o zkušební vysílání do zdi. Protože se povedlo, už o týden později, 29. září 1974 se vysílalo poprvé naživo do éteru.
Dopravní vysílání získalo své pravidelné místo v pátečním programu stanice Hvězda. Na frekvenci FM 66,83 MHz byly vysílány informace o situaci na silnicích v Praze a Středočeském kraji. Ve většině vozů ještě nebývala autorádia, a tak si lidé s sebou vozili malé tranzistoráky.
Se vzrůstající popularitou Zelená vlna získala vysílač na středních vlnách. Signál ze Zbraslavi pokrýval okruh zhruba 80 km kolem Prahy. Od pátku 26. března 1976 se začalo vysílat každý den.
Léta osmdesátá
V lednu 1987 začal v rámci vysílání Zelené vlny fungovat předchůdce dnešního RDS, systém ARI (automatické rozhlasové informace). Šířený byl na stanici Hvězda z vysílačů Cukrák, Kojál a Kamzík.
Po Sametové revoluci
V roce 1990 se rozpadla Armádní a bezpečnostní redakce Československého rozhlasu. Značku Zelená vlna koupilo jedno pražské soukromé rádio.
Návrat Zelené vlny
Čtěte také
Zelená vlna se do Rozhlasu vrátila 1. července 1992. Nová redakce začala připravovat dopravní zpravodajství na celostátním i regionálním okruhu.
Vzniklo CDI (Centrum dopravních informací) Policie ČR, které sbírá dopravní informace a od počátku úzce spolupracuje se Zelenou vlnou.
S osamostatněním regionálních stanic přešlo vysílání oblastní Zelené vlny (Praha a okolí) zcela do kompetence Českého rozhlasu Regina (dnes Regina DAB Praha). Český rozhlas 1 – Radiožurnál vysílal dál dopravní informace z hlavních silničních tahů České republiky.
Říjen 2000 až duben 2005
Společné dopravní středisko Zelené vlny Českého rozhlasu a ABA v Praze–Kobylisích zahájilo provoz 13. října 2000.
Inspirován Staumeldery německého autoklubu ADAC vznikl projekt Zelený anděl. Kladl si za cíl získat spolupracovníky z řad řidičů, kteří dobrovolně hlásí dopravní informace na bezplatnou telefonní linku.
Od listopadu 2002 celoplošný Radiožurnál přidal ve špičce opět vysílání pro Prahu a okolí. Ve stejnou chvíli jsou tak vysílané dvě tzv. "rozpojované" verze Zelené vlny. Posluchači po celé republice s výjimkou Prahy slyší dopravní informace celorepublikové. Posluchači přijímající signál Radiožurnálu z Žižkovské věže slyší v tu samou dobu jen zprávy o provozu v metropoli a bezprostředním okolí.
V březnu 2003 poprvé do ulic metropole vyjely motohlídky Zelené vlny. Vyškolení motorkáři celý den křižují Prahu a okolí. Monitorují dopravu a prostřednictvím vysílačky hlásí redaktorům do studia Zelené vlny aktuální dopravní informace. Motohlídky vyrážejí i mimo hlavní město. Sledují situaci na místech, kde se očekávají dopravní komplikace. Například v Brně v době konání motocyklových závodů.
Od května 2005 do současnosti
Redakce Zelené vlny se 1. května 2005 vrátila z Kobylis do budovy Českého rozhlasu. Vzniklo také nové dopravní středisko Global Assistance v Praze 8 – Dolních Chabrech. Zde byly přijímány a zpracovávány hovory na tehdejší bezplatnou linku.
Kvůli sporu o ochrannou známku Zelený anděl byl projekt dobrovolných zpravodajů přes dočasné označení Kryštof přejmenován na Zpravodaj Zelené vlny. Pod tímto názvem funguje úspěšně dodnes a čítá už tisíce registrovaných dobrovolníků. Přidejte se i vy!
Od 4. září 2013 Radiožurnál nabízí novinku, dopravní zpravodajství vysílá nonstop, v noci převážně z Národního dopravního informačního centra v Ostravě.
Nová Zelená vlna startuje 14. listopadu 2016 se sloganem Známe lepší cestu. Spouští svůj vlastní moderní dispečink s novou bezplatnou linkou 800 553 553. Končí tím spolupráce s Global Assistance. Dopravní zpravodajství je na Radiožurnálu vysílané stále 24 hodin denně, navíc se špičky, kdy se zařazuje relace každých 15 minut, rozšiřují z všechních rán také na páteční a nedělní odpoledne a podvečer. Redaktoři informují nejen o aktuálních dopravních komplikacích, nově přidávají také doporučení případných alternativních tras.