Zelená vlna: První vysílání před 50 lety, létal i vrtulník, řidiči vozili v autě tranzistoráky

27. září 2024 12:30

Původně čtyřhodinový pořad Československého rozhlasu se poprvé vysílal 29. září 1974. Zelená vlna se postupně vyvinula v nepřetržité dopravní zpravodajství na Radiožurnálu. Poslechněte si, jak zněla dopravní hlášení v době, kdy autorádio ještě ani nepatřilo mezi standardně dostupnou výbavu.

Zelená vlna, služba Československého rozhlasu a Veřejné bezpečnosti motoristů v Praze a okolí. Nejdříve se týden vysílala zkušebně, takzvaně do zdi. Poprvé se v éteru ozvala v neděli 29. září roku 1974. Tehdejší Československý rozhlas odbavoval relaci z budovy v Dykově ulici na pražských Vinohradech.

Zelená vlna: Leo Kustoš u mikrofonu

Zpočátku čtyřhodinový pořad v pátek a neděli

"Zelená vlna je určena především vám, pražským motoristům. Ale tím nechceme říct, že jenom motoristům. Především jsme si dali za úkol předávat doporučení, rady a informace příslušníků Veřejné bezpečnosti, řídících nedělní provoz okolí Prahy, všem řidičům, kteří se právě teď vracejí ze svých chat, chalup, chýší, mlýnů, bungalovů a kdoví odkud ještě po příjemně stráveném víkendu," vysvětlovali v prvních minutách vysílání moderátoři.

Na čtyřhodinovém vysílání redaktoři spolupracovali s tehdejší policií, tedy Veřejnou bezpečností, která také s nápadem dopravního zpravodajství přišla. Chtěla, aby Rozhlas nějakým způsobem pomohl zvládnout rekreační dopravu v pátek a v neděli.

Zelená vlna: Leo Kustoš ve studiu

VIDEO: Podívejte se na reportáž pořadu Newsroom ČT24 o historii Zelené vlny

"K poslechu tedy nezveme jen řidiče za volanty, ale i pasažéry. Srdečně vítáme u přijímačů všechny, kdo se zajímají o motory, automobily, motocykly, traktory, prostě o všechno, co má motor a kola, a co můžeme potkat na našich silnicích," zaznělo před padesáti lety v úvodu vysílání.

Zelená vlna: Historické logo (spolupráce Československého rozhlasu a Veřejné bezpečnosti)

"Chceme vás zároveň informovat o motoristickém dnešku, i o perspektivách našeho a zahraničního motorismu. Neopomeneme ani aktuality a zajímavosti ze světa benzínu a motorů. A navrch nabízíme pěknou hudbu," přiblížili tehdy záměr pořadu jeho průvodci.

Z pořadu pro Prahu a okolí postupně celorepublikové vysílání

Se vzrůstající popularitou Zelená vlna získala vysílač na středních vlnách. Signál ze Zbraslavi pokrýval okruh zhruba 80 kilometrů kolem Prahy.

O dva roky později se začalo vysílat každý den. Ale dopravní informace z rádia nezněly tak, jak je známe dnes:

Zpravodajové ZV už skoro čtvrt století

Další podstatným milníkem v historii dopravního zpravodajství Českého rozhlasu bylo spuštění projektu zpravodaj Zelené vlny před 24 lety. Dodnes jich je registrovaných téměř 12 tisíc.

Staňte se i vy Zpravodajem Zelené vlny a pomáhejte nám hledat lepší cestu

Zelená vlna Radiožurnálu: Studio

Dnešní Zelená vlna jako přímý přenos

V současnosti redakce Zelené vlny zajišťuje provoz systémů pro přípravu dopravního zpravodajství na všech regionálních stanicích Českého rozhlasu a na Dvojce, připravuje v textové formě dopravní informace pro zprávy na stanici ČRo Plus, hlasově redaktoři vstupují na ČRo Rádio Praha, hlavně pak redakce obavuje vlajkovou loď dopravního zpravodajství – Zelenou vlnu Radiožurnálu. Tu vysíláme nonstop 24 hodin denně, celý den každou půlhodinu, během dopravních špiček po 15 minutách a při mimořádných událostech okamžitě.

Call centrum Zelené vlny

Dopravní zpravodajství se za pět dekád proměnilo v mnoha ohledech. Dnes je ve většině případů aktuální natolik, že ho lze přirovnat ke sportovnímu přímému přenosuredaktor informuje řidiče o situace na místě nehody nebo jiného dopravního problému na základě pohledu na živé video z dopravních kamer. To díky exkluzivní spolupráci s NDIC/ŘSD a TSK Praha.

I v době datového propojení s Policií ČR, Národním dopravním informačním centrem i dalšími úřady a institucemi zůstávají nenahraditelnými Zpravodajové Zelené vlny, potažmo všichni posluchači, kteří volají do dispečinku Zelené vlny na bezplatnou linku 800 553 553 přímo ze silnic coby svědci dopravních komplikací. Tyto telefonické informace nezdřídka předběhnou i oficiální zdroje a dovolují obvykle varovat ve vysílání řidiče před nebezpečím už krátce poté, co nastane. Tedy v čase, kdy ještě třeba místo nehody není nijak označené a nebezpečí je do příjezdu policie nebo záchranářů největší.

Zelená vlna: Motohlídka

Redakce Zelené vlny má také svou motohlídku, tedy redaktora křižujícího během dopravních špiček Prahu a okolí hlavního města na skútru-trojkolce. Prostřednictvím speciálního komunikátoru je i za jízdy v neustálém kontaktu s dispečinkem a vysílajícími redaktory, může vstupovat i do vysílání.

MILNÍKY ZELENÉ VLNY

  • 1974
    Motivací ke vzniku pořadu byl rozvoj motorismu, velké sportovní a kulturní akce jako Spartakiáda, hlavně v kontextu doby pravidelné odjezdy a návraty rodin z chat a chalup v pátek a neděli odpoledne. Ministerstvo vnitra vyzvalo Československý rozhlas k součinnosti při zvládání dopravního náporu během zmíněných špiček. Vznikl tak společný projekt Československého rozhlasu a Veřejné bezpečnosti (příslušníci byly součástí týmu).
    Zkušební vysílání "do zdi" 22. září 1974. První skutečné vysílání v neděli 29. září 1974 – jen pro Prahu a okolí. Panovaly obavy o zájem posluchačů, ty ale vzápětí padly, přestože autorádio zdaleka nebylo běžně dostupnou výbavou, ale lidé si s sebou v autech vozili tranzistoráky. Pořad se vysílal jako čtyřhodinový blok vždy v pátek a v neděli mezi 16. a 20. hodinou.

  • 1976
    Od 26. března 1976 vysílání každý den. Pořad postupně nabyl celostátní rozsah – přesunul se na celostátní okruh a jeho záběr byl celorepublikový, tedy už ne jen pro Prahu a okolí.

  • 1987
    Spuštění systému ARI (předchůdce RDS). Už tehdy umožňoval v autorádiu zesilovat právě vysílané dopravní hlášení, nebo přepnout přijímač z přehrávání magnetofonové kazety právě na rádio.

  • 1989/1990
    Po revoluci rozpad Armádní a bezpečnostní redakce, pod kterou Zelená vlna patřila. Dopravní informace považované za přežitek. Značku Zelená vlna tehdejší Československý rozhlas prodal pražskému komerčnímu, již neexistiujícímu rádiu.

  • 1992
    Se vznikem Českého rozhlasu k 1. lednu 1992 uvědomění důležitosti dopravních informací, návrat značky do Rozhlasu. Od 1. července 1992 nová redakce. Začíná se vysílat Zelená vlna na celostátním i regionálních okruzích.
    Policie zakládá útvar CDI (Centrum dopravních informací), úzká spolupráce s Českým rozhlasem – přímé spojení po telefonu a vysílačkách.

  • 90. léta
    Vzniká regionální Zelená vlna pro Prahu na stanici Český rozhlas Regina (dnešní Rádio Praha).

  • 2000/2001
    Spolupráce s profesionálními řidiči už dříve, nyní ovšem záměr zapojit posluchače globálně – spuštěný projekt původně nazvaný Zelený anděl, dnes Zpravodaj Zelené vlny.
    V odbobí od října 2000 do dubna 2005 spolupráce s asistenční společností ABA – společné pracoviště v Kobylisích ve Střelničné ulici. ABA zajišťuje call centrum a zpracovává přijaté informace.

  • 2002
    Od listopadu 2002 se začíná na Radiožurnálu během dopravních špiček vysílat rozpojovaná Zelená vlna – celostátní a pražská (ve stejnou chvíli dvě mutace – pražská v signálu z Žižkovské věže, celostátní v signálu z ostatních vysílačů v ČR).

  • 2003
    V březnu 2003 poprvé vyjíždí motohlídka, postupně dokonce dvousměnný provoz každý všední den.

  • 2005
    Od 1. května 2005 do listopadu 2016 místo ABA zajišťuje provoz externího call centra nově vzniklá společnost asistenčních služeb Global Assistance.
    V rámci TSK Praha vzniká Dopravní informační centrum, v provozu od července 2005. Brzy navázaná spolupráce hlavně s ČRo Regina – pražské dopravní informace přímo ze sálu HDŘÚ.
    Od 1. listopadu 2005 funguje Národní dopravní informační centrum (NDIC), podřízený útvar ŘSD pro řízení dálničního provozu a sběr a distribuci dopravních informací. Postupně se od roku 2006 rozvíjí Jednotný systém dopravních informací (JSDI). Jde o společný projekt Ministerstev dopravy a vnitra. Spolupracuje na něm ŘSD, Policie ČR a další institucemi a úřady, jejichž působnost souvisí s dopravou. V novém sále v Ostravě funguje NDIC od září 2008.

  • 2007
    Od září 2007 do konce roku 2013 vysílá ČRo Regina pořad Bezstarostná jízda, a to každý všední den v době ranní a odpolední dopravní špičky. Intenzivně mapuje dopravní situaci v hlavním městě.

  • 2013
    Od 4. září 2013 se Zelená vlna na Radiožurnálu vysílá nonstop 24 hodin denně.
    Redaktoři Zelené vlny získavají přímo v sále NDIC v Ostravě své pracoviště. To funguje pro odbvavování noční Zelené vlny na Radiožurnálu dosud.

  • 2016
    Od 14. listopadu 2016 má redakce Zelené vlny vlastní call centrum/dispečink a jako jediném médium v Česku taky unikátní systém pro příjem i zpracování dopravních informací obousměrně napojený na JSDI.

  • 2020
    Od 29. září 2020 funguje v testovacím režimu mobilní aplikace Zpravodaj Zelené vlny – podobně jako třeba aplikace Záchranka odesílá polohu volajícího, nabízí k přehrání aktuální hlášení, odkazuje na portál dopravniinfo.cz a nabízí možnost příjmu notifikací k nejvýznamnějším dopravním komplikacím.
    V omezené míře měli redaktoři Zelené vlny přístup k záběrům z dálničních kamer už v předchozích letech. Od roku 2020 se díky exkluzivní spolupráci s ŘSD jedná o plnohodnotné živé video streamy. To umožňuje aktuálnost v mnoha případech na úrovni přímého přenosu.

  • 2022
    V prosinci 2022 bylo zmodernizované odbavování RDS-TMC, systému přenášejícího aktuální dopravní informace z JSDI v rámci FM signálu Radiožurnálu do palubních navigací v autech (není k tomu potřeba internetové připojení, informace jsou na rozdíl od různých navigačních aplikací ověřené).

autoři: Alžběta Havlová , ŠJ , ZV
Spustit audio