Ženeva 2014: severská iDealizace

6. březen 2014 12:29

O tom, že Volvo není žádná masovka typu IKEA, není pochyb. Od uvedení nového modelu V40, právě tady v Ženevě před dvěma lety, jakoby se ale nic nedělo. Sice občas přijde nějaká ta změna pod kapotou, sem tam drobná změna v interiéru, ale jinak nic podstatného. Zkrátka, čeká se, až na nebi vyjde nová severská hvězda, kterou bude bez pochyby nová generace velepopulárního SUV XC 90. To bude ovšem až napřesrok. A tak u Volva pilují postupně svoje koncepty. Volvo Concept Estate je už třetí podoba původního konceptu Coupé a následně Concept XC Coupé. Mimochodem, ten obdržel na detroitském autosalonu prestižní ocenění „EyesON Design“. A na právě probíhajícím 84. ženevském autosalonu jeho tvůrci převzali cenu od šéfredaktora českého časopisu Autodesign za nejlepší koncept loňského roku.

Tvůrci konceptu, který by se na podzim v Paříži měl představit v sériovém provedení, se nechali inspirovat křivkami legendárního Volva 1800 ES z počátku 70. let minulého století. Nehledě na originální tvary konceptu, zcela originální parabolicky prohnutou masku chladiče připomínající otevřenou rybí tlamu, čekající na svého Jonáše, boční linii připomínající shooting brake Ferrari FF a řadu dalších detailů, to nejdůležitější hledejme tentokrát uvnitř. V jednoduchosti je síla, řekli si designéři a všechna tlačítka, přepínače a „tiskátka“ nahradili rozměrným dotykovým displejem alá „tablet“.

„Základní myšlenkou bylo seskupit ovládací prvky a informační prostředí do jednoho dokonale intuitivního a uživatelsky přátelského rozhraní. Vše je přesně tam, kde byste to očekávali, díky čemuž bude řízení tohoto vozu zábavnější, efektivnější a bezpečnější,“ vysvětluje senior viceprezident oddělení designu ve společnosti Volvo Car Group Thomas Ingenlath.

Dotykový displej nahrazuje všechny ovládací prvky a tlačítka s výjimkou několika základních funkcí, jako jsou regulace hlasitosti, přehrávání/pozastavení, výstražná světla a vyhřívání oken. Zároveň tento panel hladce spolupracuje s digitální přístrojovou deskou před řidičem. Vše se bude ovládat přes originální softwarové prostředí navržené jen pro Volvo. Ačkoliv budoucnost by nahrávala využívání dnes známých systémů výrobců mobilních telefonů.

„Pokud člověk nemusí řešit nespočet tlačítek a ovládacích prvků pro stále rostoucí množství funkcí, je to, jako by se zbavil pout,“ míní Robin Page, ředitel oddělení pro design interiéru ve společnosti Volvo Car Group.

Severský dům bez sauny

Volvo interiér

K dokonalosti „severského pocitu“ uvnitř vozu chybí opravdu jen v titulku zmíněná sauna. Cestující na všech čtyřech sedadlech jsou chráněni oranžovými bezpečnostními pásy, které ladí s exkluzivními tkanými vlněnými koberečky ze švédské designérské dílny Kasthall. Také křišťálová hlavice řadicí páky značky Orrefors/Kosta Boda nese oranžové prvky, zatímco kostkovaný černobílý vlněný textilní materiál použitý na polstrování stropu a dekoraci zadních částí předních sedadel dodává tomuto obývacímu pokoji na hravosti.

Opravdu exkluzivní na vlastní kůži vyzkoušenou atmosféru uvnitř Volva Concept Estate násobí elegantní, ručně zpracované prvky, jako například palubní deska potažená silnou, přírodně barvenou sedlovou kůží značky Tärnsjö, obložení z voskovaného, přirozeně stárnoucího dřeva a obráběné měděné detaily. Dojem dotváří dokonalost detailu, který si například potvrdíte na ručně obšívaných madlech dveří a řadě dalších detailů.

Studie Volvo Concept Estate je určitě jednou z těch, které stojí za to si v Ženevě prohlédnout, nasát její atmosféru, a to nejen pro její styl, ale i proto, že míří do sériové výroby. Budeme zvědavi, nakolik osobité a originální nové připravované Volvo zůstane….

autor: pgj
Spustit audio