Ženeva 2015 - Práce reportérů na autosalonu není jednoduchá
Desítky nachozených kilometrů i problémy s nespolehlivým internetem. Takové podmínky mají novináři, fotografové i kameramani na světovém autosalonu v Ženevě. My vám teď dáme nahlédnout do zákulisí práce štábu Autosalonu TV Prima a týmu časopisu Světa motorů. Reportér Jan Říha, kterého do Ženevy pozvala automobilka Škoda, byl nejdřív v patách kolegům z televize.
„Tady se motá hrozně moc lidí, takže musíme kombinovat obrázky, které natočíme tady s obrázky, které mají automobilky jako originál, šéf Autosalonu TV Prima Josef Vrtal dohlíží na svoje ovečky. Kolik tady na autosalonu v Ženevě máte aktuálně lidí v terénu. „Tady asi jenom pět. Počet snižujeme, protože pro televizní štáb je autosalon čím dál tím víc nepoužitelný. Dřív nás jezdilo třeba 12, ale to je úplně zbytečné. Uděláme tady tu nejnutnější práci a potom jedeme zpět do České republiky stříhat a vysílat.“
Za námi pracuje kameraman. Kolikrát točíte jeden záběr, protože vám tam vběhne třeba jiný kameraman? „Běžně desetkrát, klidně i dvacetkrát, obzvlášť když děláte nějaký záběr v pohybu. Kluci z rozhlasu si to nedovedou představit. Nás otravují lidé v obraze asi tak, jakoby tady klukům někdo takhle pořád jezdil po mikrofonu, takhle by vám do něj pořád někdo bouchal. To byste nic neslyšeli.“
Redaktoři Světa motorů právě teď bojovali s internetem, třeba Leoš Káňa. Jak často se vám tohle stává, jak často vám to komplikuje život? „Padá to každých 10 minut, potom internet nejde třeba i půl hodiny, takže musíme vychytat čas, kdy můžeme poslat nějaké věci do redakce.“ Půlka redakce Světa motorů tedy sedí v tiskovém středisku, ale druhá polovina je rozprchnutá po autosalonu a my se jdeme podívat za prací fotografa. Průvodcem nám bude Martin Machala, redaktor, který teď dává dohromady logistiku. Máte přehled, kolik lidí je teď na place? „Na place by měl být kolega Jirka Bavorský s fotografem Davidem Leidlem, doufám, že to chlapci zvládají.“
Eskalátory nás vyvezou do horní části Palexpa. Ženevské výstaviště je rozděleno do dvou částí ve dvou patrech, ale je to velmi kompaktní a člověk tady toho nachodí mnohem méně než třeba v Paříži. S Martinem jsme tedy našli fotografa, zrovna se k němu blížíme, jak často je v terénu? „Prakticky od rána až do večera, předáváme si ho mezi redaktory podle potřeby.“ My jsme přišli zjistit, jak je to s vaší prací, jste celý den v terénu, kolik toho nachodíte? „To netuším, ale určitě to bude víc než 10 kilometrů den.“
„Zrovna našemu fotografovi ten pohyb tady po výstavišti rozhodně prospěje,“ upozorňuje Martin Machala. Váha nádobíčka, které máte s sebou je jaká? „Mám co nejlehčí a je to asi pět kilo,“ říká fotograf David.