Zimní nafta – snadné startování

15. listopad 2013 05:15

Od 15. listopadu, tedy ode dneška, se čerpací stanice začnou zásobit takzvanou zimní naftou. Ta ale ve skutečnosti není tou opravdu zimní neboli arktickou, ale naftou pro mírné klima. Musí ovšem samozřejmě splňovat předepsané parametry. Majitelé aut jezdících na naftu pak také, než uhodí mrazy, nesmí zapomenout na jednu drobnost.

Česká norma zná prakticky čtyři druhy nafty. Po drtivou většinu roku ale jezdíme na tři z nich – letní, přechodnou a takzvanou zimní. „Zimní nafta se produkuje v rafinériích od 15 listopadu a od té doby by měla být zavážena jenom zimní nafta, přičemž čerpací stanice mají ještě 14 dní do začátku prosince na to, aby zásoby, které mají, obměnily a od prvního prosince tedy musí mít zimní naftu definitivně. To znamená s filtrovatelností maximálně -20 °C,“ vysvětluje Vladimír Třebízský z SGS - bývalého Ústavu paliv a maziv.

Čtěte také

Tato zimní nafta pro mírné klima by neměla zmrznout až do -20 °C. Pro nižší teploty se pak používá takzvaná arktická nafta. Zatímco zimní nafta se řidičům nijak neprodraží, arktická, je o 30 až 50 haléřů na litr dražší. Zaváží se až v případě, že předpověď počasí slibuje mrazy hluboko pod 0 °C. Od 1. října tankujeme naftu přechodnou, která má bod tuhnutí -10 °C. Teď tedy přichází nafta zimní.

„V zimním období musí být nafta upravená z důvodu vypadávání parafinů, které jsou v motorové naftě přítomné – musí se pro zimní období odstraňovat. Odstraňování je ovšem poměrně drahé, takže se odstraňují jenom na určitou úroveň – kolem osmi stupňů. Z toho vyplývá filtrovatelnost zhruba -20 °C,“ popisuje Vladimír Třebízský.

Zimní naftu do prázdné nádrže

Před tím, než v následujících dnech a týdnech budeme tankovat, bychom se měli podle šéfa servisního centra škodovky v Kosmonosech, Josefa Beneše na chvíli zamyslet. „Každý musí zvážit, jak často jezdí a než přijde první mráz, musí mít letní naftu vyjetou,“ říká Jan Beneš.

A to potvrzuje také Milan Ernest z Bosche. „Je to stejné jako s ostřikovači. Ve chvíli, kdy začnu tankovat, musím předpokládat, že v první fázi dojde k určitému smíšení s naftou letní, a aby dosáhla deklarované teploty nebo bodu tuhnutí, tak musím vyjet několik nádrží ještě před zimou.“

Čtěte také

Platí totiž jednoduchá úměra – čím víc letní nafty totiž zůstane v nádrži, tím hůř se bude s mrazy vyrovnávat. „Pokud by měl v zásobě půlku nádrže letní motorové nafty, kde je filtrovatelnost nula nebo mínus dva stupně, tak samozřejmě při doplnění zimní naftou se může finální hodnota filtrovatelnosti dostat třeba na mínus osm stupňů,“ popisuje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu. A čím menší filtrovatelnost, tím dřív nafta ztuhne a palivové čerpadlo nebude mít co čerpat. „Vypadnou parafiny z motorové nafty a dojde k ucpání palivového filtru a přerušení dodávky paliva,“ dodává Vladimír Třebízský.

autor: pgj
Spustit audio