Zimní pneu: Od 1. 11. povinné při špatném počasí. Servisy mají plno

1. listopad 2023 12:00

S prvním listopadovým dnem začíná platit povinnost jezdit ve špatných podmínkách na zimních pneumatikách.  Přezouvají i některé autobusy.

Ode 1. listopadu musejí mít vozidla při špatném počasí zimní pneumatiky. Až do konce března se povinnost vztahuje na situace, kdy je na silnicích souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo pokud takové podmínky můžou podle předpovědi počasí nastat. I když to venku na zimu zdaleka nevypadá, v některých pneuservisech je plno. Na přezutí si počkáte i dva až tři týdny.

Čtěte také

Na termín v servisu si počkáte

V jednom pardubickém servisu situaci sleduje reportérka Radiožurnálu Naďa Kubínková.

"Stojím přímo v dílně, kde místní servismani pneumatiky vyměňují. Jak jsem zjistila, v plném provozu jsou tady už celý měsíc. Během dne tu odbaví až 25 vozidel. Pokud byste se dneska rozhodli, že potřebujete vyměnit letní gumy na zimní, počkali byste si dva až tři týdny, než byste se dostali na řadu. Mají tady samozřejmě rezervační systém, bez kterého by vůbec nemohly fungovat."

"Co se týče samotných cen, tak ty se pohybují v rozpětí 400 až 2.000 korun. Záleží na tom, jestli jsou to disky, nebo mají klienti vlastní pneumatiky. Ve finále zákazníci požadují i další služby, například výměnu olejů, chladících kapalin, geometrii kol, kontrolu klimatizace a tak dále. Ale výměna pneumatik v této době je to základní."

"Roman Němec z tohoto autoservisu jí doporučuje i v těch lokalitách, kde sníh přes zimu není, protože důležitá je venkovní teplota. Pokud klesne na -7 stupňů Celsia, tak už zimní pneumatiky reagují na povrch úplně jinak než ty letní."

Čtěte také

Celoroční pneu pro nákladní vozidla a autobusy?

Na zimní pneumatiky musí přezouvat i některé autobusy. Hlavně ty, které jezdí v horských oblastech. Detaily zjišťoval reportér Radiožurnálu Zdeněk Trnka.

„V lázeňském městě Karlovy Vary zdejší dopravní podnik provozuje více než stovku autobusů. Většina těchto vozidel teď před zimou přezouvat na zimní pneumatiky vlastně vůbec nemusela. Podle současných trendů totiž jezdí na takzvaných celoročních pneumatikách označených písmeny M+S. Ty zimnímu provozu ve městech vyhovují."

"Část autobusů ale výměnu pneumatik absolvovat naopak musela, protože dopravní podnik zajišťuje i linky, které mají téměř vysokohorský charakter. Například spoj z centra lázeňského města k mezinárodnímu letišti v Olšových Vratech, ke kterému vede extrémní stoupání po staré pražské silnici, anebo na linkách do Krušných hor k Božímu Daru, Klínovci a nebo do Horní Blatné. Všude tam se teď autobusy bez speciálního zimního obutí prostě neobejdou."

Spustit audio