Zimní pneumatiky: Povinné od listopadu do března za špatného počasí, v označených úsecích stále
Ze zákona je povinnost obecně od 1. 11. do 31. 3. podle skutečného/očekávaného stavu vozovky, v úsecích označených značkou pak bez ohledu na množství sněhu, ledu a námrazy.
Čtěte také
V období od 1. listopadu do konce března jsou ze zákona povinné zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, respektive pokud lze takový stav vzhledem k povětrnostním podmínkám očekávat. Pokud za daných podmínek zimní pneumatiky nemáte, hrozí až dvoutisícová pokuta.
Na silnicích jsou taky úseky, kde je zimní výbava povinná bez ohledu na aktuální počasí. Poznáte je podle speciální dopravní značky Zimní výbava (C15a).
Policie doporučuje se u zimních pneumatik řídit takzvaným pravidlem čtyř. Musí mít vzorek aspoň 4 milimetry hluboký, mají být na všech čtyřech kolech a neměly by být starší než čtyři roky.
To doporučuje taky BESIP. Podle jeho vedoucího Tomáše Neřolda mají zimní pneumatiky vyšší přilnavost a taky líp odpuzují vodu.
Pro příklad, pokud řidič jede po sněhu rychlostí 50 km/h, tak podle Neřolda je brzdná dráha se zimními pneumatikami zhruba o 8 metrů kratší než s letními.
Zákon č. 361/2000 Sb. – § 40a – Provoz vozidel v zimním období
V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
- a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
- b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
Silničáři hlásí: "Připraveno"
Zimní sezona začíná taky i silničářům. V pohotovosti už je třeba i dispečink Správy a údržby silnic Ústeckého kraje v Dubí na Teplicku.
Připravenost potvrdil reportérce Radiožurnálu dispečer krajské správy Martin Hokr. Ten dnes nastoupil zimní nepřetržitou pohotovost. Dispečeři se střídají po dvanácti hodinách. Sledují všechny dostupné zdroje, které se týkají počasí a sjízdnosti, jako je info systém a webové kamery Ředitelství silnic a dálnic, dostávají informace od řidičů dopravních podniků. Podle situace pak dispečeři vysílají do terénu zimní techniku. Takových dispečinků je po celém Ústeckém kraji detenáct.
Čtěte také
Největší problémy se sjízdností panují v Ústeckém kraji především v Krušných horách, kde bývají některé úseky v zimě zaváté sněhem, ale taky v oblasti okolo Labe, kde může řidiče v zimě překvapit mlha a námraza.
Správa a údržba silnic Ústeckého kraje se v zimě stará zhruba o čtyři tisíce kilometrů silnic. K údržbě používá sůl a solanku, taky inertní materiál, třeba písek nebo kamennou drť, případně se jenom pluhuje.