Změní se bodový systém?
Bodový systém trestání dopravních přestupků řidičů potřebuje změnu. Je o tom přesvědčena naprostá většina účastníků ankety na našem webu - přesněji 91 procent, zatímco zbývajících 9 procent lidí si myslí, že by mohl zůstat tak jak je. Jenže ti, kteří chtějí změnu se nějak nedokáží shodnout, jakou - 49 procent si myslím, že by se bodový systém měl zpřísnit, zatímco 42 procent respondentů hlasovalo naopak pro jeho zmírnění. Na případných změnách pracuje expertní skupina ministerstva dopravy. Co zatím navrhuje?
Kupodivu zmírnění i zpřísnění. Když se začátkem roku expertní skupina resortu dopravy rozhodovala, které paragrafy ve stávajícím zákoně potřebují změnu, pak bodový systém a jeho šest paragrafů získalo největší podporu. V této chvíli už jsou na stole první návrhy změn a podle Karla Hanzelky by skutečně některé měly postihy pro řidiči zmírnit.
"Z těch bodů vypadnou věci, které nejsou dopravními přestupky, ale správními delikty. Například, když řidič-profesionál pojede bez platného profesního osvědčení, bude postižen finančně, ale ne bodově."
Tento návrh vítá například šéf pražských dopravních policistů Pavel Švrčula, který je přesvědčen, že by se měly bodově trestat především úmyslné přestupky.
"A ne například za rozsvícení světel. V některých případech by trestné body naopak přidal, například v situaci, kdy řidič předjíždí kolonu odstavným pruhem."
Bohužel, tomu, kdo zapomene rozsvítit, bude bod hrozit pořád.
"Pokud mám informace, tak v této věci expertní skupina neučinila žádnou změnu."
Zásadní změnu ale čeká oblíbenou obrannou větu našich řidičů - moje auto, které jelo rychleji než povoluje zákon, říkala osoba mě blízká a její totožnost prozradit nemusím. Takže se přestupek odkládá, nově by ale měl být potrestán majitel.
"Vymysleli jsme určitou cestu, a to vytvořit správní delikt. Sami si dobře uvědomujeme, že je to nahraně, ozývají se právníci, že to nepůjde. Je to holandský nebo švýcarský model."
A jak by to vypadalo v praxi?
"Majitel určitého vozidla by byl předvolán na úřad k vysvětlení přestupku. Pokud by řekl, že neví kdo ho řídil nebo že to byla osoba blízká, nevznikl by ani přestupek ani trestný čin, ale správní delikt nebezpečného chování určitého vozidla, které někomu patří. Správní delikt za určitou finanční částku. Předpokládám, že výše částky bude v rámci společenské nebezpečnosti daného přestupku, takže to může být v řádu stovek i tisíců korun."
Expertní skupina by se měla sejít opět začátkem května a dát návrhům konečnou podobu.
"Pokud vše dobře půjde, tak by změny mohly začít platit od ledna 2009."
Ale první změna nastane už v září, protože je to novelou už schváleno. Řidiči si za určitých podmínek budou moci odepsat trestné body.
"Na základě absolvování kurzu bezpečné jízdy to budou maximálně 3 body ročně. Člověk, který je bude chtít absolvovat, nesmí mít více než 10 bodů a nesmí spáchat nejtěžší přestupky ohodnocené 6 a 7 body."
Tak ať je nikdy ani nenasbíráte.