Zmodernizovaná dálnice D1 bude mít někde tři pruhy – jezdit se po nich však nebude

25. červen 2013 09:15

Po modernizaci budou na dálnici D1 tři pruhy – ale jen někde. Ředitelství silnic a dálnic už před zahájením rozsáhlé rekonstrukce upozorňovalo, že k rozšíření na šestipruhovou vozovku nedojde. A tak jsme zjišťovali, jak je možné, že teď najednou někde prostor pro tři pruhy bude.

Vděčíme za to mostům nad dálnicí, které se během modernizace budou bourat a pak zase znovu stavět. Právě pod nimi bude – stejně jako na mostech dálničních – mnoha řidiči toužebně očekávaný šestipruh, i když zatím jen v pohotovostním režimu. Výhledově se ale s rozšířením D1 na tři pruhy v každém směru počítá, a tak se dá něco připravit už teď.

Čtěte také

„Když musíme opravovat most, tak by bylo nelogické a podle mého názoru také neekonomické, abychom nevzali v úvahu, že v určitém časovém období – odhadujeme, že to bude zhruba kolem 20 let – k rozšíření dojde, takže je logické, abychom to upravili do konečné potřebné šířky,“ potvrzuje profesor František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT.

Tedy až na celkové 34 metry, tak jak to známe třeba u Mirošovic, kde je pohodlný šestipruh. I během současné modernizace dojde k rozšíření vozovky, ovšem pouze na rozměry současných norem pro dva pruhy v každém směru. Když se D1 před 40 lety stavěla, pak – i vzhledem k šířce a především intenzitě aut – stačilo 26,5 metru pro oba směry. Což teď v případě oprav výrazně komplikuje život řidičům. Doprava musí být svedena do jednoho pruhu a tvoří se kolony. Modernizace to odstraní, protože dálnice bude na každé straně o 75 centimetrů širší.

„Umožní vedení v rámci jednoho směru na dva plus dva pruhy v případě že dojde k nějakému problému v jednom směru, tak aby byly odstraněny největší komplikace, které vznikají v případě, že dojde k zúžení do jednoho pruhu,“ vysvětluje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák důvod na první pohled nesmyslného rozšíření.

Čtěte také

Jenže už teď se ukazuje, jak je důležité. Za měsíc a půl práce v modernizovaných úsecích zatím nedošlo k žádným větším dopravním problémům a to proto, že se prakticky pořád jezdí ve dvou pruzích v každém směru. I to potvrzuje názor odborníků, že pro současný počet aut, jezdících Vysočinou, nejsou zatím tři pruhy nutné.

„Protože kapacita dálnice je počítaná na 65 tisíc vozidel denně mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Momentálně se pohybujeme zhruba na úrovni 35 tisíc vozidel,“ říká David Čermák.

Jenže logicky se nabízí otázka, když už dochází k tak náročným opravám, proč nerozšířit dálnici na tři pruhy rovnou? Odpověď je jednoduchá – nutné pozemky kolem dálnice vlastní někdo jiný než stát. „Bude to obnášet kompletně celé nové posuzování, nové územní rozhodnutí a také výkupy pozemků. Takže celý tento proces trvá asi 8 let,“ dodává David Čermák.

autor: evk
Spustit audio