Zpomal, dokud není skutečně pozdě: Těch pár minut neznamená nic. Ale mohou nás stát všechno
Kampaň proti přiliš vysoké rychlosti a zbytečnému spěchu za volantem začíná v červnu.
86 procent českých řidičů pravidelně jezdí nepřiměřenou rychlostí. Přitom právě rychlost může za 40 procent smrtelných nehod. Chování spěchajících řidičů se pokusí změnit nová osvětová kampaň České asociace pojišťoven nazvaná Zpomal, dokud není skutečně pozdě. Na projektu spolupracuje Besip a dopravní policie.
Spoty a dokumentární rekonstrukce
Kampaň odstartuje v červnu. Její součástí je dokument a televizní i rozhlasové spoty, které režíroval dokumentarista Vít Klusák. Ten oslovil několik lidí, kteří zavinili tragickou nehodu právě kvůli tomu, že pospíchali a jeli na hranici svých možností.
Jejich zpovědí kampaň vyvrcholí. Celovečerní dokument režiséra Víta Klusáka nazvaný 13:Minut bude mít premiéru 10. června na ČT1. Speciální rozhlasové spoty uslyšíte i ve vysílání Radiožurnálu. Samostatné příběhy viníků nehod pak budou ke zhlédnutí taky na webových stránkách projektu www.13minut.cz.
Přehrajte si dokument 13:Minut kdykoliv on-line v iVysílání České televize
"Bylo pozoruhodné, většina těch viníků, když jsme se poprvé setkali, tak nám to vyprávěla jinak, než když jsme se potom pustili do pečlivých rekonstrukcí. V průběhu natáčení se odhalovalo, že konečně odkrývají karty, jak se to celé stalo," zmiňuje Klusák.
Rychlost v ČR za deset let zabila přes 2 tisíce lidí
Závažnost nerespektování rychlostních limitů potvrzují i policejní statistiky. Při nehodách, které byly zaviněné nepřiměřenou rychlostí, zemřelo vloni 179 lidí. Za poslední dekádu pak přišlo kvůli tomu o život 2.168 lidí. To je například počet obyvatel Štěchovic u Prahy nebo třeba Slavonic.
Proto chce policie častěji na silnicích měřit rychlost, říká ředitel dopravní služby PČR Jiří Zlý: "Jednak celým létem od června do září, nehledě na to, že je to akce na celý rok, se prolíná měření překračování rychlostních limitů. Pak zahájíme prázdninovou akci. Bude to také dohled na věnování se řízení."
Podle Besipu není celá kampaň jen o překračování rychlosti, ale také o tom, že se řidiči snaží na silnicích dohnat čas, který třeba ztratili v koloně, a proto jedou na hranici povolené rychlosti, podotýká šéf Besipu Tomáš Neřold.
"Jestliže třeba na úzkém profilu komunikace nižší třídy jedu 90 km/h, i když je to přehledný úsek, riskuju, že se dostanu kolem na krajnici, že nezvládnu následnou zatáčku, že mě tam něco překvapí," shrnuje Neřold.