Zvládnout smyk vás naučí na kurzu bezpečné jízdy
Po relativně teplém listopadu se zima hlásí o slovo a poznávají to hlavně motoristé. Ti si musejí chvíli zvykat, že dosud suchá vozovka bývá kluzká, takže je může překvapit smyk. Jsou lidé, kteří se s ním nesetkají po celou řidičskou kariéru a vlastně tak nevědí, co dělat. Ale stačí maličkost – vyzkoušet si krizovou situace v kurzech bezpečné jízdy.
Skupinka starších řidičů na ostravském polygonu má za sebou teoretickou část a neskrývá rozechvění před nadcházející praktickou jízdou. „Předpokládám, že první smyky budou razantní, nečekané, nikdy jsem se naštěstí se smykem nesetkal. První smyky asi nezvládnu,“směje se pan Karel a připouští, že na začátku musel tak trochu překonat i sám sebe – vždyť nikdo se přece záměrně nechce vystavovat riziku, které s sebou například smyk přináší, ovšem v kurzech bezpečné jízdy má šanci se naučit, jak jej zvládnout. A to je podle jednoho z instruktorů Marka Šnajdra obrovská výhoda těchto kurzů – v reálném provozu řidiče podobná situace nepřekvapí.
„Hlavně lidem představujeme, co to vůbec krizová situace je. Mnoho lidí neví, nedokážou si to ani představit, proto jim tady ukážeme, že i v malé rychlosti – my tady jezdíme do 50 km/h – je auto strašně špatně ovladatelné,“ vysvětluje instruktor Marek Šnajdr. Další z instruktorů Adam Peschel rozdává vysílačky řidičům, kteří usedají do svých aut – to je totiž nejlepší – zjistit, co umí vlastní auto.
„Abych věděl, že se na vysílačkách slyšíme, tak si všichni zapneme výstražná světla a přesuneme se na výcvikovou plochu, kde začneme první cvičení. Na vodě si řidiči budou zkoušet průjezd zatáčkou na povrchu, kde je snížená adheze,“ popisuje Adam Peschel.
„Vy jste si to teď vyzkoušel, pár koleček na normálním mokrém asfaltu, pár na kluzné fólii. Zdá se, že až při vyšší rychlosti jste měl trochu problém auto srovnat.“
„Kolem 45 km/h. Hodilo to samozřejmě, ale zvládnul jsem to, že jsem trošku šlápnul na plyn – je to přední náhon – a ono seto vytáhlo.“
Řidiči si na kluzné fólii postupně v různých rychlostech zkouší průjezd zatáčkou, krizové brzdění, vyhýbání se překážce a přitom dostávají základní radu – na brzdu je času vždycky dost, dejte nohu z plynu a vyrovnávejte všechno volantem, což mnohé řidiči překvapilo. „Svým způsobem mě to opravdu překvapilo, protože do této doby jsem si myslel, že musím vymáčknout spojku a řešit to přes pedály a přes řazení. Myslím, že roli hraje návyk, není nic lepšího než praktická výuka nebo otestování v praxi, aby člověk měl návyk zafixovaný v hlavě.“ Tito pánové v případě smyku na silnici, určitě budou vědět, co udělat.