13. etapa: Dakar v cíli v Buenos Aires

15. leden 2011 20:30

Na start poslední etapy letošní rallye Dakar se postavilo pouze 205 strojů z původních 407, konkrétně 94 motorek, 14 čtyřkolek, 57 aut a 40 kamiónů. Úbytek bezmála poloviny závodníků jen potvrzuje, jak náročná je tato 14denní pouť jihoamerickým terénem a obzvlášť chilskou pouští Atacama, nejsušším místem na Zemi. Třináctá etapa z Córdoby do Buenos Aires měřila celkem 826 kilometrů, z čehož 645 byl přejezd.

Počasí už potřetí na letošním ročníku donutilo pořadatele změnit trasu. V oblasti argentinského hlavního města déšť už několik dní smáčel místní tratě, proto se rozhodli vypustit některé bahnité úseky, které by závodníci nezvládli projet. Na délku rychlostní zkoušky to však vliv nemělo – na čas se jelo 181 kilometrů. Sice to byla jedna z nejkratších na letošním ročníku, ale i přesto se tam dalo hodně získat i ztratit.

Motorky

Důkazem toho je chilský jezdec Francisco Lopez Contardo, kterého zradila technika na jeho Aprílii RXV 450 Tuareg. Na 159. kilometru rychlostní zkoušky, pouhých 22 kilometrů před cílem, mu praskl zadní tlumič. Díky pomoci týmových kolegů se mu podařilo závadu provizorně opravit a pokračovat v závodě, ale krátce po projetí třetího kontrolního bodu na 169. kilometru musel bohužel opět zastavit kvůli problémům s elektrikou a nakonec ho týmový kolega Alain Duclos dotáhl do cíle na laně.

Lopez Contardo ztratil kvůli problémům na trati hodinu a dvanáct minut, což v celkovém hodnocení znamenalo ztrátu třetího místa a obrovský smutek tohoto téměř domácího jezdce. Na bronzové umístění se posunul Portugalec Helder Rodrigues na yamaze, který dnes zajel skvěle a po startu rychlostní zkoušky dokonce vedl. V cíli byl nakonec o pouhých pět sekund druhý za vítězem poslední etapy Nizozemcem Fransem Verhoevenem. Tomu však patří až konečné 15. místo. Lopez Contardo tedy skončil čtvrtý a pátý byl španělský motorkář Pedrero Garcia na KTM.

Vítězem kategorie motorek se stal španělský profesionál Marc Coma na KTM, který jel poslední měřený úsek takticky a jen si hlídal 16minutový náskok na druhého Desprese z Francie. Ten dokázal Španělovi ujet jen o 1,5 minuty a to nestačilo. Marc Coma se tak stal vítězem fyzicky nejnáročnější kategorie rallye Dakar už potřetí, poté co vyhrál ročníky 2006 a 2009. Cyril Despres vyhrál kategorii motorek v letech 2005, 2007 a 2010.

Přesně s 15minutovou ztrátou na prvního Verhoevena projel cílem poslední rychlostní zkoušky David Pabiška z týmu KM Racing a obsadil 39. místo. Celkově mu patří 31. příčka se ztrátou třinácti hodin, ale na první třicítku mu chybělo pouhých 72 sekund a to je fantastický výsledek. Jan Veselý z Czech Dakar týmu také úspěšně dokončil rallye Dakar a po dnešním 47. místě obsadil konečnou 61. příčku.

David Pabiška tři etapy před cílem studuje výsledky

Čtyřkolky

Stejně jako poslední rychlostní zkouška přinesla obrovský smutek chilskému motorkáři, polský jezdec na čtyřkolce Yamaha Raptor 700 Lukasz Laskawiec z týmu KM Racing se mohl po projetí cíle začít bezmezně radovat. Díky dnešnímu skvělému výkonu, kdy dokázal sjet přibližně 3,5minutovou ztrátu na průběžně třetího Francouze Declercka a dokonce mu ještě 52 sekund nadělit, se posunul na konečné třetí místo. To je pro tohoto dvacetiletého nováčka na rallye Dakar neuvěřitelný úspěch – nutno ovšem dodat, že Lukasz je loňský mistr Evropy v cross country na čtyřkolce.

Vítězem kategorie čtyřkolek se podle očekávání stal Argentinec Alejandro Patronelli na Yamaze Raptor 700 s hodinovým náskokem na druhého krajana Sebastiana Halperna na čtyřkolce stejné značky. Dnes dojeli v pořadí třetí Patronelli (–7:13) a čtvrtý Halpern (–8:48). Po minulém ročníku, kdy vyhrál dakarskou kategorii čtyřkolek Alejandrův mladší bratr Marcos, tak titul šampióna zůstává v rodině. Marcos musel letošní boj o titul vzdát kvůli zlomenině lýtkové kosti, kterou si přivodil v prosinci při tréninku. Do soutěže sice odstartoval, ale po třetí etapě skončil. Čtvrtý byl nakonec Francouz Declerck na stroji Polaris Oultaw a pátý další Argentinec Pablo Sebastian Copetti opět na Yamaze Raptor PSG.

Ze dvou českých jezdců ve startovním poli se na cílovou rampu v Buenos Aires nepodíval bohužel ani jeden. Nejdřív ze závodu musel odstoupit Martin Plechatý z týmu KM Racing jedoucí na čtykolce Yamaha Raptor, který v šesté etapě urazil kolo a závadu se mu nepodařilo na trati opravit. Technické problémy vyřadily z boje o nejvyšší příčky i jeho týmového kolegu Josefa Macháčka, když na trati jedenácté etapy praskla jeho čtyřkolce Yamaha Raptor 900 zadní poloosa.

Macháček a Plechatý nad výsledky etapy

Macháček musel odstoupit z pěkného třetího místa, i když konečné pódiové umístění mohlo být na letošním ročníku ještě lepší. V páté etapě, kdy kvůli minutí dvou kontrolních bodů na trati páté etapy, které zapříčinil nefunkční navigační systém, totiž pořadatelé Macháčkovi udělili čtyřhodinovou penalizaci. Po vznesení protestu mu naštěstí byla zkrácena na polovinu. A v osmé etapě mu zase nahráli do GPS trasu pro motorkáře a kvůli tomu také několik minut ztratil. Přestože 53letého Josefa Macháčka letošní Dakar bavil, jak sám řekl v rozhovoru s naším reportérem Janem Říhou, je to jeho poslední účast za řidítky čtyřkolky.

Auta

Na startu poslední třinácté rychlostní zkoušky bylo jasné, že pokud se nestane něco neočekávaného, stupně vítězů zůstanou v držení týmu Volkswagen Motorsport a závodních speciálů Race Touareg 3. První BMW X3 týmu X-Raid pilotované Stephanem Peterhanselem totiž ztrácelo na čtvrtém místě přibližně 20 minut. A nic neočekávaného se také nestalo. Vítězem kategorie automobilů se tedy stal Katařan Nasser Al-Attiyah s téměř 50minutovým náskokem na jihoafrického pilota a vítěze ročníku 2009 Giniela De Villierse. Letošní vítězství na rallye Dakar je Katařanovo první, když mu v minulém ročníku uteklo o pouhé dvě minuty.

Bronzovou medaili si odnese zkušený rallyový jezdec Carlos Sainz (–1:20:38). Čtvrté a páté místo obsadily „bavoráky“ týmu X-Raid – čtvrtý pilotovaný Peterhanselem (–1:43:48) a pátý Polákem Holowczycem (–4:11:21). Peterhansel získal „bramborovou“ medaili už podruhé v řadě a nenese to zrovna lehce.

Všechny tři české posádky přihlášené na 33. ročník rallye Dakar bohužel musely ze závodu odstoupit. Zdeněk Sládek s navigátorem Mílou Janáčkem ukončili svůj sen o absolvování nejtěžší pouštní rallye světa už ve druhé etapě, kdy se svým Hummerem H3 EVO narazili do skály. Šestou náročnou etapu těsně před dnem volna nezvládla další česká posádka Michael Honda – Jan Tománek ve svém Mitsubishi Pajero GLX. Dvojice Peter Mikula a Ivan Novák v Toyotě Landcruiser 120 se držela v závodě do osmé etapy, kdy ji vyřadily ze hry technické problémy s elektroinstalací.

Posádka Mikula–Novák u své Toyoty Landcruiser 120 už po vypadnutí ze závodu

Kamióny

Stejně jako byla kategorie aut teoreticky rozhodnuta už na startu poslední rychlostní zkoušky, stejně to vypadalo i v případě kamiónů. Ruský tým Kamaz však mohl slavit už s předstihem, protože jeho piloti byli na prvních třech místech už po deváté etapě, kdy byl Aleš Loprais diskvalifikován ze závodu kvůli neprojetí několika kontrolních bodů. A první čtyři místa patřila pilotům týmu Kamaz po jedenácté etapě. Tomu se opravdu těžko konkuruje.

Šampiónem v kategorii kamiónů se nestal nikdo jiný než Vladimir Chagin, který skončil s pohodovým půlhodinovým náskokem před svým týmovým kolegou Firdausem Kabirovem. Třetí skončil mladý pilot Eduard Nikolaev (–3:20:17). Čtvrtý byl další Rus Ilgizar Mardeev a pátý Nizozemec Franz Echter za volantem Manu TGS, prvním kamiónem jiné značky než Kamaz. Chagin vyhrál kategorii kamiónů už posedmé a překonal tak rekordní bilanci české legendy Karla Lopraise. Absolutním rekordmanem pouštní soutěže je s devíti triumfy Francouz Stephane Peterhansel, který zvítězil šestkrát na motocyklu a třikrát za volantem osobního vozu.

Vladimir Chagin a jeho kamión značky Kamaz

Poslední český kamión značky Liaz zvládl i posledních 826 kilometrů letošního ročníku rallye Dakar, který měřil přes 9,5 tisíce kilometrů. Posádka Vildman–Fajtl–Bervic obsadila 27. pozici a celkově dovezla svoji liazku na pěkném 14. místě z 38 kamiónů v cíli.

Z celkových pěti kamiónů značky Tatra nedojel do cíle ani jeden. Kromě už zmíněné penalizace posádky Loprais–Kalina–Holáň ztratila šanci bojovat o dobrá umístění tatra brazilsko-české posádky De Azevedo–Martinec–Justo, která v šesté etapě poškodila svůj kamión v náročných písečných dunách. Třetí etapa se stala smolnou pro tatrovku Martina Kolomého, když mezi 30. a 40. kilometrem rychlostní zkoušky havarovala. Martin Kolomý a Jaroslav Lamač museli být kvůli vážným zraněním dokonce převezeni vrtulníkem do nemocnice.

Tatra Martina Kolomého v bivaku v Jujuy

Marek Spáčil společně s šampiónem v poháru evropských tahačů Davidem Vršeckým a Janem Vodrhánekem, poslední tatra pod českými vlajkami, skončil ve druhé etapě mezi městy Córdoba a San Miguel de Tucuman kvůli zaseknutému plynovému pedálu a následné havárii ve vysoké rychlosti.

Z původních dvanácti českých posádek – 2 motorek, 2 čtyřkolek, 3 aut a 5 kamiónů – se tedy do cíle v Buenos Aires podívaly pouze tři, což je na jednu stranu jistě velká škoda, ale na tu druhou velký úspěch pro české borce. Rallye Dakar prostě opět ukázala, že nedá nic zadarmo…

Córdoba - Buenos Aires (826 km / RZ 181 km)

Automobily:
1. Sainz, Cruz (Šp./Volkswagen) 1:16:08, 2. Attiyah, Gottschalk (Kat., Něm./Volkswagen) –38, 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Volkswagen) –1:58.

Konečné pořadí:
1. Attiyah 45:16:16, 2. De Villiers –49:41, 3. Sainz –1:20:38.

Motocykly:
1. Verhoeven (Niz./BMW) 1:25:07, 2. Rodrigues (Portug./Yamaha) –5, 3. Despres (Fr./KTM) –19, ...38. Pabiška –15:00, ...47. Veselý (oba ČR/Yamaha) –17:45.

Konečné pořadí:
1. Coma (Šp./KTM) 51:25:00, 2. Despres –15:04, 3. Rodrigues –1:40:20, ...31. Pabiška –12:59:59, ...62. Veselý –25:26:37.

Čtyřkolky:
1. Laskawiec (Pol./Yamaha) 1:35:00, 2. Declerck (Fr./Polaris) –4:11, 3. A. Patronelli (Arg./Yamaha) –7:13.

Konečné pořadí:
1. A. Patronelli 63:49:47, 2. Halpern (Arg./Yamaha) –59:53, 3. Laskawiec ––6:17:38.

Kamióny:
1. Kabirov 1:33:25, 2. Chagin (oba Rus./Kamaz) –1:15, 3. Echter (Něm./MAN) –2:02, ...27. Vildman (ČR/Liaz) –21:39.

Konečné pořadí:
1. Chagin 48:28:54, 2. Kabirov –30:04, 3. Nikolajev (Rus./Kamaz) –3:20:17,...14. Vildman –21:12:44.

autoři: Dakar.com , onj
Spustit audio

Více o tématu