Budoucnost bez ledovek a náledí? Vědci vyvíjejí zahřívatelný asfalt
Na VUT v Brně vyvíjejí beton zahřívaný slabým elektrickým proudem. V rizikových úsecích by mohl zamezit vzniku námrazy, ledovky a náledí. Na trh by mohl přijít v roce 2025.
Nebezpečné námrazy na mostech a chodnících by mohly být brzo minulostí. Vědci z brněnského Vysokého učení technického totiž vyvíjejí beton, který je díky příměsi uhlíku vodivý. Pouštějí do něj asi takový proud jako do aku vrtačky a vyhřívají ho tak až o 20 °C.
"Když si budeme chtít názorně demonstrovat elektro vodivost, tak si uděláme elektrický okruh se čtyřmi zabudovanými ledkami," vysvětluje Jindřich Melichar z fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně.
Čtěte také
Slabým proudem až o 20 °C
Má před sebou dva kvádry betonu. Bere svorky a připevňuje je kvádr s novou vodivou směsí. Hned se rozsvěcí čtyři žárovky. "Aplikovali jsme 6 Voltů a proudí nám tam 1,3 Amper," popisuje Melichar.
Výzkumníci Vysokého učení technického v Brně ale takové směsi nevyvíjejí, aby rozsvěceli žárovky. "Účel výzkumu je vyvinout materiál, který bude schopný se vyhřívat," dodává Jindřich Melichar.
Reportér Radiožurnálu Michal Šafařík si sáhl jak na samotný beton, do kterého jde proud, tak do elektrody. Necítil žádný proud. Zato cítil, že je beton zahřátý.
"Když bude mráz -10 °C, jsme schopni ten materiál ohřát až na 10 stupňů, což ale zas na druhou stranu nechceme. Nám stačí zahřát nad bod mrazu, abychom zbytečně neplýtvali energií," objasňuje J. Melichar.
Spotřebu bude regulovat řídící jednotka
Jaká bude spotřeba energie, bude záležet také na celkovém objemu vyhřívaného betonu. Cenu ale sníží automatizovaný systém, který bude pouštět proud, jen když to bude nutné.
"Ono by to vlastně bylo v okamžiku, pouze když by sněžilo, nebo když by byla ta námraza. Třeba takovým typickým příkladem jsou mosty, které v zimě nám promrzají a vzniká ledovka, autobusové zastávky, chodníky a tak dále," konstatuje vedoucí projektu a děkan fakulty stavební VUT Rostislav Drochytka.
Čtěte také
Užití odpadních surovin, cena o 10 až 20 % vyšší
Hlavní přísadou vodivého betonu je uhlík. Je to tzv. druhotná surovina, v podstatě odpad. Třeba z petrochemického průmyslu. Ale mohou to být i prosté saze ze spalování. A i když vodivý beton bude dražší než ten běžný, právě využití druhotných surovin cenu sníží.
"Snažíme se skutečnou cenu regulovat těmi odpady tak, aby to bylo naprosto srovnatelné. Ale možná řádově deset, dvacet procent tam rozdíl bude," vypočítává Drochytka.
Na těchto materiálech vědci spolupracují se soukromou firmou. Na trh by se i s automatickou řídící jednotkou měly dostat v roce 2025.