Dakar 1996: Granada - Dakar
V tomto roce uplynulo již téměř neuvěřitelných deset let od chvíle, kdy se na startu "Dakaru" objevila značka Tatra. Nechyběla ani v tomto ročníku. TATRA MARATHON TEAM nasadil do soutěže dva vozy.
V prvním kamionu T 815 4x4 HAS startovala posádka Loprais, Stachura, Ing. Tomeček (400), ve druhém voze T 815 4x4 HAS jela trojice Kořený, Sklenovský, Gilar (415). Tým i v tomto roce zajišťovala dvojice leteckých mechaniků Vlastimil Buchtyár a Zdeněk Kahánek. Vedle továrních vozů Tatra nastoupil do soutěže opět tým POLDI STEEL/ BOHEMIA ART. Tentokrát nasadil tři kamiony.
V prvním voze T 815 4x4 HAS odstartovala posádka Stehlík, Stehlík ml., Žák (414), ve druhém voze T 815 4x4 HAS jela posádka Fajtl, Wurst, Janoušek (419) a ve třetím voze T 815 4x4 jela trojice Velkoborský, Bárta, Sláma (424). Kromě toho se naše kamiony již tradičně objevily v cizích službách. Jediným českým jezdcem, který se v tomto roce zúčastnil v kategorii motocyklů, byl Ivo Kaštan. Startoval na stroji Suzuki 350 DR (140). Odjel na start bez mechanika a náhradní díly mu vezly naše posádky na kamionech.
Celý ročník byl opět ve znamení souboje Kamaz - Tatra. Úvodní etapy byly velmi rychlé a posádky na kamionech Kamaz vyšší rychlost svých vozů využily a usadily se na prvních třech místech. Stejně, jako v minulém ročníku, však naše posádky začaly v technicky náročnějších úsecích jejich náskok stahovat a rychle se probojovávaly dopředu. Šestá etapa, která končila již v Mauretánii, zahájila sérii rychlostních zkoušek vedoucích písečným terénem a Lopraisova posádka se posunula na druhé místo. Od této chvíle se mezi prvními dvěma posádkami rozpoutal boj. Ve vedení se střídala Tatra s Kamazem.
V etapě do Tichitu musel vedoucí Kamaz Moskovského posádky zastavit pro poruchu na přední nápravě. Pro Lopraisovu posádku to znamenalo již druhé etapové vítězství v tomto ročníku, výborně však zajela také Fajtlova posádka a druhým místem se posunula hned za Lopraisovu. Další etapa byla poznamenána silnou písečnou bouří a jezdci se museli soustředit také na zrádné přesypy a dunová pole. Na ty doplatila Velkoborského posádka, jejichž Tatra se převrátila na bok.
Trasa etapy do Labé vedla tropickou džunglí. Bohužel ji provázely zmatky pořadatelů. Původní trasa byla změněna v průběhu etapy poté, co na brodu přes řeku uvízla Fajtlova posádka. Etapa byla zastavena a trasa pro další účastníky odkloněna. Ovšem již předtím projelo několik vozů a, mimo jiné, i Lopraisova a Kořeného posádky. Absolvovali celou trasu, ale v cíli jim všem byl započítán jednotný čas. Anulování části etapy české posádky výrazně poškodilo - Lopraisova posádka mohla být totiž v čele klasifikace kamionů.
V předposlední etapě do Tambacoundy čekalo na účastníky překvapení v podobě bahna. Lopraisova Tatra dojela druhá a její ztráta na první Kamaz činila v této chvíli jen necelých 13. minut. Rozhodnout tedy měla opět poslední etapa. Do závěrečné klasifikace však bylo počítáno pouze 35 kilometrů speciálky. Na této vzdálenosti již nešlo dost dobře i malou časovou ztrátu dohnat, a dosavadní pořadí se tak stalo i konečným. Lopraisova posádka skončila tedy v tomto roce na druhém místě, Kořeného dojela na čtvrtém místě. Tento výkon je pozoruhodný hlavně z toho pohledu, že vezla přes tisíc kilogramů nákladu náhradních dílů, nářadí a dalších nutných součástí. Startovali totiž vlastně jako rychlý doprovod.
Velmi dobrý výkon podala Fajtlova posádka, když dovedla svůj kamion do cíle na třetím místě. Stehlíkův tým se potýkal s poruchou řízení a do cíle dorazil na patnáctém místě. Mezi těmi, kdo nedokončili, byla pouze Velkoborského posádka. Ještě v době, kdy jsme uvítali účastníky v Praze, vysvobozovala kamion z hlubokého bahna na pomezí Senegalu.
Ivo Kaštan jel od začátku na jistotu a s jednoznačným cílem soutěž dokončit. Na své možnosti si vedl při premiérovém vystoupení výborně. Na trati však zažil také horké chvilky. V jedné z etap ztratil víčko od nádrže (přesněji olejového plnícího otvoru). Musel prohledat pořádný kus pouště, než ho našel. Jiná možnost nebyla. Jednu z etap druhé poloviny soutěže dojel již jen se zbytkem vůle a se štěstím. Měl tolik defektů, že spotřeboval všechny duše, jednou nasadil duši pro zadní kolo do úzkého předního, a když odešla i ta, dojel nakonec etapu na prázdném předním kole. Ve velké konkurenci obsadil nakonec pěkné 42. místo.
18. Rallye Granada - Dakar 30.12.1995 - 14.1.1996
Délka: 7579 km
Počet startujících: 295
Moto: 119
Auto: 106
Truck: 70
Trasa: Granada - Malaga, Malaga - Nador, Nador - Oujda, Oujda - Er-Rachida, Er-Rachida - Foum El Hassan, Foum El Hassan - Smara, Smara - Zouerat, Zouerat - Atar, Atar - Zouerat, Zouerat - El Mreiti, El Mreiti - Tichit, Tichit - Kifa, Kifa - Kayes, Kayes - Labé, Labé - Tambacounda, Tambacounda - Dakar
V cíli: 121 účastníků
Moto: 50
Auto: 50
Truck: 21