Dakar 1999: Granada-Dakar

14. listopad 2007 21:52

Trasa tohoto ročníku měla několik nových úseků a obsahovala některé pouštní pasáže, které po předchozím mohutném období dešťů kryla bujná vegetace a křoviny. Na to doplatily zvlášť kamiony - snad žádný z nich nedojel do cíle beze škod na zasklení nebo světlometech. Tento ročník byl velmi obtížný také kamenitými úseky v první třetině, vysokými teplotami a hlubokým pískem ve střední části trasy.

Po finančních potížích a následném zrušení smluvního vztahu se společností Cerm Aktivity se v časové tísni TATRA MARATHON TEAMu podařilo umožnit start alespoň jedné posádce ve složení Loprais, Stachura, Ing. Kalina (407) s vozem T 815 4x4 (jednalo se o repasovaný a drobně upravený vítězný kamion z loňského ročníku). Technický doprovod zajišťoval v roli leteckého mechanika Petr Hamerla.

O start Lopraisovy posádky v tomto ročníku se obrovskou měrou zasloužila firma DUO Milana Lopraise (bratr Karla Lopraise) z Frenštátu pod Radhošťem. Na startu se objevila také další Tatra 815 4x4 HAS s posádkou Ing. Tomeček, de Azevedo, Teixeirová v barvách BR LUBRAX LETKA RACING TEAMU (425). Bez služeb našich vozů se ani v tomto ročníku neobešli někteří zahraniční účastníci.

Na startu se objevili také dva čeští amatérští motocyklisté Tománek a Hrb na strojích KTM 660 a se čtyřkolkou Yamaha (tzv. quad) se na start postavil Josef Macháček (165).

Na boj o prvenství se i v tomto roce chystaly kamiony Kamaz. Obě Tatry rozjely soutěž velmi dobře. Lopraisova posádka však věrna své již v předchozích ročnících ověřené taktice přece jen trochu opatrnějším tempem. Tomečkova posádka začala poněkud ostřeji a po prvních třech etapách celkově vedla. Pátá etapa přinesla poprvé od startu drobné potíže Lopraisově posádce. Na kamenitém úseku je postihl defekt, který po mnohakilometrovém dohušťování nakonec znamenal výměnu kola a patnáctiminutové zdržení. Jak Lopraisův, tak Tomečkův automobil ale zdárně pokračovaly v cestě a po šesté etapě byla Lopraisova posádka na prvním místě a Tomečkova na čtvrtém v klasifikaci kamionů.

Zlom v soutěži nastal pravděpodobně v osmé etapě, kdy Kabirovova posádka na voze Kamaz v nepřehledné situaci narazila zezadu do Tomečkovy Tatry. Značně tak poškodila svůj vůz a byla z boje o přední místa v klasifikaci kamionů vyřazena. Tatra byla schopna pokračovat, ale musela se smířit s poškozením zadní části vozu a zároveň s tím, že přišla o zadní dveře.

Závěrečné etapy se již jely převážně pod kontrolou posádky Loprais, Stachura, Ing. Kalina. Posledním dramatickým okamžikem byla ovšem událost v předposlední etapě, kdy musela Lopraisova posádka ve velké rychlosti zvládnout defekt pneumatiky (resp. separaci běhounu). Výměna znamenala ztrátu pouhých a málo uvěřitelných 14. minut a v celkovém pořadí již nic nezměnila.

Lopraisova posádka si v konečném hodnocení klasifikace kamionů opět přijela pro první místo. Tomečkova posádka nakonec obsadila velmi hodnotné třetí místo. Oba naši motocyklisté bohužel soutěž nedokončili. Josef Macháček při svém premiérovém startu také cíl soutěže nespatřil, protože jeho stroj odmítl poslušnost a zůstal stát na trase se zadřeným motorem.

autor: Vierka Kaštanová
Spustit audio

Více o tématu