Dakarský písek opět z Jižní Ameriky

22. prosinec 2009 16:30

Už podruhé se bude upírat pozornost miliónů fanoušků začátkem roku do Jižní Ameriky. Rallye Dakar našla znovu bezpečné útočiště ve dvou jihoamerických zemích - Argentině a Chile. Tamní vlády totiž proslulý motoristický maratón podporují finančně a zajišťují náročný a nákladný lodní přesun závodní techniky mezi francouzským přístavem Le Havre a Argentinou. 32. ročník Dakaru bude zpestřen i tím, že jeho start 1. ledna 2010 zahájí oslavy 200. výročí založení hostitelských zemí.

První rallye Dakar v Jižní Americe překvapila účastníky obrovským zájmem tamních fanoušků, pořadatelskými zmatky, horami písku v Atacamě a také novinkou v podobě přejezdu vysokých And. S výjimkou pořadatelských zmatků se celý konvoj těší na reprízu jihoamerického dobrodružství. A protože pořadatelé už mají s novým prostředím zkušenosti, měli by se přehmatů z minulého ročníku vyvarovat.

Z tohoto důvodu vynechali v itineráři 32. ročníku Patagonii, kde si před necelým rokem závodníci "užili" stálou mlhu z jemného prachu a úzkou trasu s vyjetými kolejemi, kde se téměř nedalo předjíždět. Jak nebezpečné to bylo při promíchání startovního pole ve chvílích, kdy nejrychlejší kamióny začaly předjíždět pomalejší auta a motorkáře, to si asi umí každý představit sám.

Rallye Dakar 2010 má oficiálně dvojí délku. Může za to právě snaha pořadatelů o bezpečnost závodu a ochrana motorkářů. Zatímco auta a kamióny na trase Buenos Aires - Buenos Aires zdolají 9 030 kilometrů, motorky a čtyřkolkáři 8 937 km. Připraveno je 14 etap, které se jedou v opačném směru než v ročníku 2009, tentokrát tedy proti směru hodinových ručiček.

mapa rallye Dakar 2010

Čtvrtý den závodu přenese konvoj do Chile a pouště Atacama - nejsuššího místa na světě s obrovskými horami písku, kde soutěžící budou bojovat celkem šest dní. Tady to bude ten pravý Dakar, při kterém startovní pole prořídne a začne se dělit na ty, co budou moct pomýšlet na vítězství, a ty, kteří o naděje přijdou. Ve vzpomínkách účastníků závodu rozhodně zůstanou i tentokrát kromě písku vysokohorské přejezdy And a rychlé kamenité úseky, které mají tvořit zhruba třetinu trati.

Pohled do startovní listiny rallye Dakar 2010 zapadá do skepse spojené s ekonomickou krizí. Sponzorů a peněz je méně, a tak ubylo i závodníků. Dakarské dobrodružství okusí podle předběžných informací 184 jezdců na motorkách, posádky 138 aut a 50 kamiónů, což by znamenalo zhruba 40procentní propad strojů přihlášených do závodu. Chybět budou hlavně startující z řad nadšenců-amatérů, kteří na účast nesehnali dostatek prostředků.

Krize pohřbila i některé ikony rallye Dakar. Tovární tým Mitsubishi, který se pyšnil dvanácti vítězstvími v kategorii aut, což se žádné jiné značce nepovedlo, na jaře oznámil, že končí. Nepomohla ani skutečnost, že pro ročník 2009 postavil nová dieselová auta, která měla ještě pár let dominovat v Cross Country rallye. Tyto pozoruhodné stroje však na nadcházejícím Dakaru pochopitelně chybět nebudou. Objeví se v soukromých týmech.

Mechanici mitsubishi se teď perou o jediné auto v soutěži

Rallye Dakar 2010 se bude muset také obejít bez dvou velkých francouzských osobností kategorie aut - bývalého skvělého lyžaře a jednonásobného vítěze Dakaru Luca Alpanda, který se ještě nestačil zotavit po vážné nehodě na motorce, a jeho krajana Jeana-Louise Schlessera. Ten raději pojede africkou obdobu Dakaru s názvem Afrika Race.

V kategorii motorek se odehrála malá revoluce, protože pořadatelé se pro nadcházející ročník rozhodli handicapovat bezkonkurenční vysokoobjemové motocykly KTM 660 a 690 s jezdci špičkových týmů, které rakouská továrna podporuje. Znevýhodněni budou všichni jezdci, kteří skončili na těchto silných strojích na posledním Dakaru v popředí startovního pole, a někteří další. Jejich motorky KTM se výkonem přiblíží těm s objemem 450 ccm díky povinným restriktorům sání. Bude zajímavé sledovat, jak si s tím poradí favorité Marc Coma a Cyril Després. Výrazně se tím zvýšila šance strojů Yamaha 450 a své k tomu bude chtít říct nový tým Aprilia a také BMW.

Třída aut má jasného favorita v továrním týmu Volkswagen, který postaví na start pět speciálů Race Touareg. Při prvním jihoamerickém Dakaru VW slavil premiérové vítězství dieselového vozu ve slavném maratónu a zcela opanoval závod. O opakování absolutního úspěchu se pokusí velmi silná jezdecká parta, ve které nechybí Carlos Sainz a obhájce prvenství Giniel De Villiers. Cestu za vavříny jim bude chtít zkomplikovat polotovární tým BMW X-Raid, který posílil devítinásobný vítěz rallye Dakar Stéphane Peterhansel. Promluvit do bojů o vítězství se chystá se svým speciálem Hummer i Američan Robby Gordon.

Zájem o Volkswageny Race Touareg 2 při přejímkách

Tým Kamaz a jeho ruští jezdci si oprávněně brousí zuby na vítězství v kategorii kamiónů, která se výrazně ztenčila. S ekonomickou krizí odpadly hlavně rychlé asistenční kamióny, které byly pro spoustu týmů v této situaci příliš drahým špásem. Češi mohou držet palce celkem pěti tatrám a liazu. Kopřivnické speciály budou řídit Aleš Loprais, Tomáš Tomeček, Marek Spáčil, Matin Kolomý a Brazilec André De Azevedo. Martin Macík neopouští kabinu své liazky.

autor: jař
Spustit audio