Hasicí přístroj do Polska brát nemusíte
Dříve jsme tam jezdívali na trhy, občas tam vyrazíme za levnějším benzínem a letos jsme tam jeli na fotbalové mistrovství. Řeč je o Polsku. Zemi, se kterou máme velmi dlouhou státní hranici, a tak je pro řadu lidí bydlících od Hrádku nad Nisou až po Mosty u Jablunkova Polsko sousedem, který začíná doslova za humny. A jak se chovat na polských silnicích?
V době fotbalového šampionátu hlídali policisté polské silnice o sto šest, a tak řada řidičů jezdila mnohem klidněji než jindy. Polští řidiči však mají ve zvyku předjíždět na nepřehledných místech a jezdit rychle. Buďte tady proto velmi opatrní. „Trochu svižnější tempo než u nás si ovšem také můžete dovolit, a to na dálnici, kde je povoleno 140 km/h,“ říká Filip Hoffmann z ÚAMK.
V noci, přesně tedy od 23 do pěti hodin, se smí v obci jezdit šedesát namísto jinak povinné padesátky. Mimo obec platí devadesátka. Na čtyřproudých silnicích, které nejsou značené jako dálnice nebo silnice pro motorová vozidla, se smí jet sto.
Elektronicky, nebo jednorázově. Způsob platby mýtného si v Polsku můžete vybrat
Stovka platí i na komunikacích jen se dvěma pruhy, které jsou označené jako silnice pro motorová vozidla. V případě čtyřpruhu se smí 120 a na dálnicích už zmiňovaných 140. Výjimku však tvoří dálnice A4 od německých hranic do Vratislavi. Není tam dodělaná krajnice, takže se po ní smí jezdit jen 110kilometrovou rychlostí. Na druhou stranu je tento úsek zadarmo. Dál už se pak platí.
„Řidiči mají možnost platit mýto dvěma způsoby. Elektronická platba mýta je vhodná spíše pro motoristy, kteří do Polska jako takového jezdí opakovaně. Manuální způsob platby mýta bývá v rámci jednorázové dovolené nejčastější. Probíhá standardně na mýtných branách. Tímto způsobem jsou zpoplatněny i motocykly,“ vysvětluje Filip Hoffmann.
Pár piv vás může poslat i jako cyklistu rovnou do vězení
Mýtné brány známe třeba z Chorvatska, Itálie nebo horských průsmyků v Rakousku. Pokud v Polsku špatně zaparkujete, botičky se bát nemusíte, auto vám rovnou odtáhnou. Takže na zákazech určitě nestůjte. V souvislosti s Polskem se často diskutuje o povinnosti mít hasicí přístroj.
„Vozidla v Polsku registrovaná musí mít hasicí přístroj. Na vozidla registrovaná v jiných státech se však tato povinnost nevztahuje. Český motorista tedy hasicí přístroj mít v povinné výbavě v Polsku nemusí,“ dodává Filip Hoffmann z ÚAMK.
Polská kuchyně určitě stojí za to, ale pozor. Pokud si k dobrému jídlu dopřejete pivo nebo zde oblíbenou zubrovku, tak vám hrozí jako řidiči i vězení. Nadýchat smíte dvě desetiny promile. Kdo má víc jak pět desetin, skončí před soudem, který ho může poslat na dva roky za mříže. A to platí i pro řidiče nemotorových vozidel, tedy cyklisty.
Turistické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK. |