Každý čtvrtý kamion přetížený: Ministerstvo chce novou inspekci a rychlováhy, zvažuje rozšíření mýta
Ministerstvo chce do konce roku devět nových rychlovah. Nové váhy pořizuje i policie a kraje. Vzniknout má nová inspekce. Mýto by se mohlo platit i na silnicích nižší třídy.
Čtěte také
Přibližně každý čtvrtý kamion na českých silnicích je přetížený, vyplývá z dat policie. Ta vloni při kontrolách odhalila přes 5000 nákladních vozidel, která měla naloženo víc, než je povoleno. A to je asi o 1000 případů víc, než tomu bylo před třemi roky.
Podle Ministerstva dopravy trpí pod přetíženými kamiony pochopitelně hlavně silnice. A tak od příštího roku zpřísní kontroly. Také přibydou vysokorychlostní váhy.
"Toto vozidlo má výjimku. Tím, že má zvednutou celkovou váhu soupravy na 52 tun," říkal policista Alan Robenek, když vloni na Ostravsku kontroloval kamion převážející dřevo. I tak ale bylo vozidlo naložené o tunu víc, než mohlo mít. A právě taková nákladní auta ničí české silnice. Jejich životnost se kvůli přetížení může zkrátit z plánovaných 25 let až o 8 roků.
"Při přetížení o 15 % už snižujeme životnost z 25 na 23 let. Přetížení o 20 %, celá tato skupina vozidla, říkám, teoreticky o 4 roky dolu. Přetížení o 30 %, snížení životnosti vozovky o 8 let," vysvětloval nedávno v Senátu dopady ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
Nejhůře jsou na tom podle něj silnice druhých a třetích tříd, které nejsou vůbec na těžkou nákladní dopravu stavěné.
Čtěte také
Inspekce s pravomocemi pokutovat i zabránit v jízdě
Ministr dopravy Martin Kupka z ODS chce proto zvýšit tlak na kontrolu kamionů v Česku. "Vznik Inspekce silniční dopravy vnímám opravdu jako jeden z podstatných kroků. Bude mít možnost oprávněně ukládat pokuty příkazem na místě. Bude mít také oprávnění zabránit v další jízdě." Půjde o podobné pravomoce, jako má policie. Inspekce tedy bude moci zastavovat vozidla.
Více rychlovah a do budoucna možná mýto i na nižších třídách
Má přibýt i vysokorychlostních vah zejména na českých dálnicích. Do konce roku jich chce resort dopravy zprovoznit celkem třináct. Teď jich je devět.
Další váhy pak chce nakoupit i dopravní policie. "To znamená, k těm stávajícím 28 nakupujeme dalších 34 vah, tak jak jsme si identifikovali v jednotlivých krajích, aby byly efektivně využity z hlediska zatížitelnosti dopravy," řekl první náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch.
Váhy si kvůli přetíženým kamionům začínají pořizovat i jednotlivé kraje.
Ministerstvo dopravy navíc uvažuje o rozšíření mýta i na silnice druhých a třetích tříd, a to po roce 2029.