Lopraisově tatře explodovalo turbo a na Dakaru končí
Smolné chvíle prožila při včerejší deváté etapě rallye Dakar okolo města Copiapo posádka Aleš Loprais, Josef Kalina a Milan Holáň, když v plné rychlosti explodovalo turbo jejich motoru. Tatrovka, která dokázala při letošním ročníku slavného pouštního závodu vyhrát dvě etapy, se na dlouhé chvíle zastavila v poušti.
Nakonec se jí podařilo dojet do bivaku, kde však přišla zdrcující zpráva – diskvalifikace ze závodu. Nás reportér v dakarském konvoji Jan Říha si o chvílích zmaru povídal s navigátorem Josefem Kalinou. „Je to událost, se kterou se nedá nic dělat. Turbo prostě bouchne bez předešlého varování, na to nejsou ani žádná preventivní opatření, ani servisní zákroky. Vlastně jsme měli i trochu štěstí, že auto nechytlo, protože turbo se s obrovskou ránou roztrhlo na kusy a na rozpálený motor vyteklo dvacet nebo třicet litrů oleje. Naštěstí se nám podařilo včas zastavit, než motor ztratil veškerý olej.“
„Nejdřív jsme neměli představu, co se mohlo stát, protože olej byl po celém motoru, takže Aleš musel auto ještě jednou nastartovat. A potom už bylo všechno jasné, protože z motoru začaly vypadávat kusy turba na zem. Asi za půl hodiny se Milanovi podařilo provizorně zalepit poničené turbo na jedné straně – pracoval v opravdu strašných podmínkách u rozpáleného výfuku, ale zvládl to velmi rychle.“
„Dál jsme pokračovali pouze s jedním turbodmychadlem a to bylo velmi dramatické. Několikrát jsme byli kousek od převrácení vozu, protože jak motor netáhne, auto se z podobných náklonů špatně dostává,“ uzavírá Josef Kalina.
Posádka tedy pokračovala do cíle etapy pouze s 30procentním výkonem motoru, se kterým se vysoké písečné duny pouště Atacama špatně zdolávaly. Tatrovka proto musela kličkovat mezi dunami a to znamenalo neprojetí několika kontrolních bodů, které pořadatelé s oblibou umísťují právě na hřebeny dun. Ještě v nočních hodinách tak Loprais dostal od jury šokující zprávu, že právě kvůli minutí několika bodů byl ze soutěže diskvalifikován.