Nehody cyklistů: Nejnebezpečnější jsou křižovatky
Podle analýzy dat za posledních deset let při nehodách s účastí cyklistů končí tragicky nejčastěji ty v křižovatkách a při nárazu vozidla zezadu do kola.
Čtěte také
Střety cyklistů s auty končí tragicky nejčastěji na křižovatkách. Zjistili to Besipu a Centrum dopravního výzkumu ve své analýze. V té autoři vyhodnocovali data za posledních deset let, kdy se na silnicích stalo 22 tisíc nehod, při nichž se srazilo jízdní kolo s vozidlem. Ročně na našich silnicích zemře zhruba 40 cyklistů.
Další rizikové situace
Kromě křižovatek, kde končí tragicky až třetina případů, jsou nebezpečné taky nárazy auta do cyklisty zezadu. Fatální jsou následky v necelé pětině takových případů. A špatně končí i střety při náhlém přejetí do protisměru.
Kdo bývá viníkem, popisuje šéf Besipu Tomáš Neřodl: „V situaci, kdy dojde ke střetu motorového vozidla a cyklisty, je téměř ze 60 procent případů viníkem řidič vozidla. Zhruba v těch zbývajících 40 procentech je to pak samotný cyklista.“
Samonehody
Je důležité zmínit také fenomén tzv. samonehod, kdy je cyklista jediným účastníkem. Jedná se typicky o náraz do pevné překážky nebo o havárii jízdního kola. Takové nehody tvoří 40 procent ze všech nehod kolařů.
Čtěte také
Nejčastější chyby řidičů a cyklistů
"Podle našich statistik je u nehod zaviněných cyklistou nejčastější příčinou nezvládnutí řízení kola, nevěnování se plně jízdě a další častou příčinou je pak nedání přednosti. Pokud nehodu naopak způsobili motoristé, nejčastěji proto, že cyklistovi nedali přednost, anebo se plně nevěnovali řízení vozidla," vysvětluje mluvčí Policejního prezidia Hana Rubášová.
Pozornost na obou stranách!
Šéf Besipu Tomáš Neřold doporučuje plně se věnovat řízení a sledovat okolní provoz. Bez ohledu na přednost v jízdě je dobré navázat oční kontakt s druhým účastníkem provozu.
"Zkrátka vědět o sobě, vnímat se vzájemně a sledovat ten provoz v křižovatce. Pokud jde o ty nárazy zezadu do cyklisty, tam samozřejmě cyklista se může, a téměř bych řekl musí se chránit tím, že má dostatečně viditelné kolo a viditelného sama sebe," podotýká Tomáš Neřold.
Motoristé by taky neměli zapomínat, že od ledna letošního roku platí na českých silnicích nové pravidlo pro předjíždění cyklistů s odstupem jeden a půl metru.