Nehody na železničních přejezdech: Vloni více střetů, méně obětí

24. leden 2022 18:00

V roce 2021 na přejezdech 160 nehod, meziročně o 14 více. Zemřelo 28 lidí, o 11 méně proti roku 2020. Ubývá nezabezpečených přejezdů. Na silnicích I. třídy už nejsou žádné bez signalizace.

Svíti-li na železničním přejezdu výstražná světla, nesmí na něj nikdo vjet. Přesto se část řidičů chová jinak. Drážní inspekce eviduje za rok 2021 celkem 160 nehod na přejezdech. To je o 14 víc než v roce předchozím. Správa železnic křížení silnic s kolejemi postupně lépe zabezpečuje. Ani to ale někdy nestačí.

Čtěte také

Rok 2021: 28 obětí, nejtragičtější březen

Správa železnic ve varovném videu upozorňuje, že i na přejezdu bez závor se musí řidiči bezpodmínečně řídit světelnou signalizací. Přejezdů s vyšším zabezpečením sice přibývá. I na nich ale nakonec záleží na chování řidičů. Kvůli srážce s vlakem zemřelo v roce 2021 na přejezdech 28 lidí. Rok předtím 39.

"V roce 2021 evidovala Drážní inspekce celkem 160 střetů na železničních přejezdech. Nejvíce usmrcených při střetech na železničních přejezdech jsme evidovali v měsíci březnu, kdy zemřelo sedm osob," popisuje Martin Drápal z Drážní inspekce.

Ubývá přejezdů bez signalizace

Nižší počet usmrcených a zraněných si Správa železnic vysvětluje právě lepším zabezpečením přejezdů. Třeba na silnicích první třídy už nejsou žádné bez signalizace. Poslední, na trati z Čáslavi do Třemošnice, železničáři zmodernizovali vloni. A přejezdů jen s výstražnými kříži ubývá i na dalších místech.

"Takových ubylo v rámci loňských stavebních akcí šest desítek. Celkem 38 přejezdů na síti Správy železnic bylo pro vyšší bezpečnost osazeno světelnou a zvukovou signalizací. Řada dalších prošla významnou obnovou technologické, případně stavební části," říká mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Čtěte také

Vloni modernizace přejezdů za dvě miliardy

Za modernizace přejezdů vloni Správa železnic zaplatila téměř dvě miliardy korun. Rok předtím to bylo zhruba o půl miliardy míň. Opravy má naplánované i letos.

"Objem dostupných financí se ale bude odvíjet od rozpočtu Správy železnic, závislého na podobě schváleného státního rozpočtu," vysvětluje Friebová.

Závoru lze snadno prorazit

Na co před železničním přejezdem pamatovat? Vjet na něj řidiči můžou pouze v případě, že nesvítí červená výstražná světla. I tak se ale musí rozhlédnout a ověřit, že budou mít z přejezdu i kam odjet, tedy že třeba těsně za ním nestojí kolona. A pokud zůstanou stát mezi už sklopenými závorami, břevna se dají zvednout nebo prorazit.

autoři: Vojtěch Tomášek , ZV
Spustit audio