Otázky pro ministra: Jak zdrží výstavbu Pražského okruhu desítky odvolání?

2. září 2020 10:00

ŘSD chce dokončit Pražský okruh v roce 2029. Je to ale reálné ve stínu aktuálních odvolání proti územnímu rozhodnutí k úseku D1–Běchovice? Pomůže liniový zákon?

Před 37 lety se otevřela první část Pražského okruhu. Obchvat hlavního města má propojit jednotlivé dálnice směřující z metropole a odvést tranzitní dopravu z jejího území. Ze zhruba 83 kilometrů této dálnice je ale dokončená jen zhruba polovina. Výstavba dalšího úseku, který má na východě Prahy propojit dálnice na Brno a do Hradce Králové, se zřejmě také zkomplikuje.

Čtěte také

Desítky odvolání a chybějící EIA

Na stavbu okruhu mezi Modleticemi a Běchovicemi už sice existuje územní rozhodnutí, to ale není pravomocné. Do pondělní půlnoci bylo možné proti němu podat odvolání. Této možnosti využilo nejméně pět desítek občanů, obcí nebo různých spolků. Vyřízení těchto námitek může trvat až rok. Ředitelství silnic a dálnic tak nepředpokládá, že by tuto část okruhu začalo stavět dřív než v roce 2022. Zbývající tři úseky na severním okraji metropole ještě nemají ani kladné stanovisko posouzení vlivů na životní prostředí, tak zvané EIA.

Na podrobnosti jsme se ptali v ranním interview Radiožurnálu. Odpovídal ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).

Ministr průmyslu a obchodu za hnutí ANO Karel Havlíček.

Je běžné, že u velkých dopravních staveb se sejde tolik odvolání? Jak dlouho se s nimi budou úřady vypořádávat a jak moc to zdrží celou stavbu?

"Je to třeba respektovat, i když se nám to pochopitelně nelíbí, protože to blokuje dopravu. Pochopitelně kamiony a obecně i doprava jezdí přes ty menší obce. Není to příjemné. Na druhou stranu prostě nemůžeme vyeliminovat připomínky, oponenturu atd. Je to prostě demokratický, spravedlivý proces. Jiná věc je ta, aby se to rychle vyřizovalo. To bylo třeba to. My jsme měli připomínky vůči Uhříněvsi, ačkoliv uznáváme, že ten stavební úřad v rámci této městské části skutečně byl zavalen, tak podle našeho názoru to nebylo dobře zmanagováno s ohledem na vedení obce správně. Trvalo to delší dobu. Nemůžeme vyeliminovat to, že další obce nebo zájmové spolky, skupiny, sdružení budou dávat záporné stanovisko."

Může v tomto případě pomoci novela zákona o liniových stavbách? Nebo je potřeba ještě nějaká další novela zákona? Případně jaká?

"Určitě může. Nejde jenom o liniový zákon. On se provazuje s rekodifikací stavebního práva. Nicméně ten liniový zákon zásadním způsobem může zrychlit výkupy, případně vyvlastňování pozemků. Liniový zákon je v tucho chvíli v nějakém finále legislativního kolečka. Já mám radost, že se nám to podařilo protlačit přes sněmovnu. Sněmovna to jasnou většinou přijala. Teď to vrátil senát, ale věřím, že to sněmovna opět přehlasuje. A pokud by všechno dobře dopadlo, což vypadá, že skutečně by mělo se dohrát, tak od 1. ledna 2021 by liniový zákon mohl být v platnosti. To znamená, že výkupy by měly být realizovány rychleji. Abych to řekl úplně přesně, v momentě územního rozhodnutí a stavebního povolení by se mohlo začít stavět a teprve následně by se vlastně dohrávala ta aktivita mezi vlastníky, výkupem, případně vyvlastněním."

Čtěte také

Je reálný plánovaný začátek stavby v roce 2022?

"Já si myslím, že tady už ano. Tady je to skutečně dneska ve fázi, kdy Uhříněves udělala předběžné územní rozhodnutí. Teď, a my jsme to očekávali, bude ještě a byla řada samozřejmě řada připomínek k tomu. Během řádově několika měsíců věříme, že se to všechno zvládne, protože odvolacím místem v tuto chvíli už nebude přetížený uhříněveský úřad, ale už to bude magistrát. Věřím, že magistrát to vezme jako prioritu a pojede už rychle, byť samozřejmě v zákonném režimu. Ten datum zahájení 2022 je podle našeho názoru reálný."

Kdy podle vás bude dokončený Pražský okruh? Ředitelství silnici a dálnic počítá s rokem 2028. Je to reálné?

"Důležitá je teď ta část Běchovice až D1, to je ten dvanáctikilometrový úsek. Za předpokladu, že začneme skutečně stavět 2022, tak 2025 bude hotov. Pak nám budou zůstávat úseky Ruzyně–Suchdol, Suchdol–Březiněves a Březiněves–Satalice. Tam se předpokládá zahájení 2026 a ukončení 2028. Úplně nejdále je ten úsek u Satalic 2029. Tam ještě hledáme ideální variantu. Březiněves–Satalice máme tři různé varianty, jakým způsobem půjdeme, takže tam raději počítejme s rokem 2029," říká ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).

Spustit audio