Přibývá motorkářů i jimi spáchaných přestupků
Problémem je často vysoká rychlost, nezřídka taky upravené, příliš hlučné motory. V Beskydech terénní motocykly a čtyřkolky vjíždí i do chráněné krajiné oblasti.
Jízda na motorce je v Česku stále oblíbenější. Podle Svazu dovozců automobilů je v zemi registrovaných přes jeden a čtvrt milionu strojů a jejich počet dál roste. A letošní první pololetí přibylo i přestupků spáchaných právě motorkáři.
Policisté letos pokutovali víc motorkářů než vloni. Při dopravních kontrolách zjistili v prvním pololetí 713 přestupků, což je o 60 víc než za stejné období v roce 2022.
Čtěte také
Silnice I/9 láká motořkáře zatáčkami, místní ruší hlučné motory
Policejní hlídky jsou často k vidění třeba na silnici první třídy číslo 9. Ta spojuje Mělnicko a Českolipsko. Tento úsek se mezi motorkáři stal díky mnoha zatáčkám velmi oblíbeným. Pro obyvatele okolních obcí to ale tak příjemné není. Hlavně kvůli těm motorkářům, kteří si stroje upravují tak, aby byly hlučnější.
Údolím Liběchovky se zvuk dobře rozléhá. Podle nezávislého starosty obce Medonosy Jaroslava Provázka mnozí jezdí i několikrát tam a zpátky. Policie se sice úsekem dlouhodobě zabývá, ale motorkáři se prý na přítomnost hlídky vždy rychle vzájemně upozorní. A navíc minimálně středočeská policie nemá žádné prostředky, jak nadměrný hluk změřit.
Nezávislá starostka Liběchova Vladimíra Zralíková uvedla, že obce podél silnice proto sestavili petici, kterou po doplnění o výsledky měření hlukové zátěže hygienickou stanicí hodlají předat vládě.
Čtěte také
V Beskydech se jezdí rychle, v CHKO mají problémy se čtyřkolkami
Častým cílem motorkářů je i silnice 56 podél přehrady Šance v Beskydech. Zatím letos v tomto úseku policisté zaznamenali dvě nehody motorkářů a u obou hrála roli nepřiměřená rychlost. V obci Bílá proto před necelým rokem zavedli úsekové měření a mají radary, které motorky dokážou zachytit. Podle nezávislého starosty Tomáše Kubačáka to pomohlo alespoň uklidnit dopravu v obci.
V některých částech Beskyd jsou ale problémy spíše s terénními motorkami a čtyřkolkami. Jak řekl Jiří Lehký z CHKO Beskydy, někdy se jedná o jednotlivce, tedy místní lidi, kteří si přes lesy prostě jen zkracují cestu, přestože porušují zákazy, chovají se poměrně ohleduplně. Ale třeba na hřebenu Javorníků na hranicích se Slovenskem mnohdy projede i deset motorek najednou, často i bez registračních značek. Strážci přírody je sice mohou zastavovat, ale motorkáři je většinou ignorují.
Novinkou posledních let jsou podle Lehkého také elektro kola. Na nich se dostane daleko více lidí i do těch partií hor, kam na klasickém kole dojeli jen ti nejzdatnější. A tak více ruší chráněné druhy zvířat, například tetřevy.