Roste počet nehod způsobených únavou, mikrospánek hrozí vjetím do protisměru
V roci 2023 meziročně povážlivě narostl počet nehod zaviněných unavenými řidiči. Letos už jich jsou také stovky. Nebezpečí mikrospánku nejen nad ránem, ale také po obědě.
Čtěte také
Na českých silnicích přibývá nehod, které způsobí únava nebo mikrospánek. Za celý loňský rok jich bylo, jak ukazují data Centra dopravního výzkumu, přes 1600. To je zhruba o 600 víc než o rok dříve. A ve stovkách se nehody způsobené právě únavou nebo mikrospánkem počítají i letos.
"Mikrospánek je takový, můžeme říct, přechod mezi bdělostí a usnutím. Jeho trvání je definováno mezi 3 až 15 sekundami. Ztrácíme pozornost. Zavírají se nám oči. Může dojít ke stržení volantu. Potom už to může mít následky v podobě nehody až klidně i fatální," zdůrazňuje neurolog Martin Pretl.
Pro vjetí do protisměru stačí i drobné nevědomé pootočení volantem
Fatální následky to doopravdy mívá. Řidič v mikrospánku totiž neovládá svoje vozidlo. Při rychlosti 90 km/h urazí za pouhé tři vteřiny 75 metrů, připomíná preventivní spot jedné z pojišťoven nazvaný Řiďte s rozumem: "Při devadesátikilometrové rychlosti stačí pootočit kola o jeden jediný stupeň a auto se octne v protisměru za čtyři vteřiny."
Podle policie je vjetí do protisměru jeden z nejčastějších důvodů, proč lidé na silnicích umírají. "Máme taky hromadu jiných nehod, kdy se velice těžko prokazuje, jestli na vině byl například mikrospánek," podotýká šéf dopravní policie Michal Hodboď.
Čtěte také
Předcházet mikrospánku se snaží třeba evropská legislativa. Od roku 2019 nařizuje automobilkám, aby nová auta měla povinně namontovaný systém na rozpoznání únavy řidiče. Pokud řidič nereaguje na upozornění, auto po krátké chvilce samo zastaví.
Přestávkami proti únavě
Řidiči by ale měli spoléhat hlavně na sebe a za volant usedat dostatečně odpočatí. Mikrospánek většinou přichází po dlouhé době řízení v noci mezi druhou a pátou hodinou. Málokdo ale ví, že rizikový je i odpolední čas po obědě mezi třináctou a patnáctou hodinou.
Ideální je zastavit a odpočinout si alespoň každé dvě až tři hodiny, nebo se vystřídat v řízení se spolujezdcem.