Samoopravovací autolak sám zacelí drobné škrábance
Automobilky vyvíjejí laky, které dokážou samy opravit drobná poškození. Zkoušejí je na prémiových modelech.
Drobné škrábance na karoserii? Třeba od odlétajících kamínků? Nebo z myčky? Má stačit zaparkovat vůz na slunci a drobná poškození se sama zacelí. Právě takové vlastnosti má samoopravovací lak. Vyvíjí ho několik automobilek. Každá zvolila jiný přístup.
Čtěte také
Specifika samoopravitelného laku
Především je vyrobený z úplně jiných materiálů, vysvětluje vývojář samoopravitelných laků ze společnosti Sprayvision.
"Většina těch receptur obsahuje hlavní prvek. To jsou pružné, ale vysoce zesílené polyuretany. V surové formě jsou to syntetické pryskyřice. Ty pryskyřice, které mají tyto, řekněme, opravitelné vlastnosti," říká Vojěch Roul.
Úplně poprvé použila samoopravitelný lak v roce 2005 na svém modelu Murano automobilka Nissan. Modernější verzi laku teď aplikovala i automobilka BMW u nových modelů iX.
"Přední část automobilu, ty tak zvané ledviny, budou potažené speciální vrstvou z polyuretanu. Šrámy se samozacelí a vlastně nebude to poškození následně na masce nikterak vidět," vysvětluje David Haidinger z českého zastoupení automobilky.
Stáhněte si aplikaci 'Zpravodaj Zelené vlny':
• App Store (Apple): iPhone, iPad
• Obchod Play (Google): mobily a tablety s Androidem
Více o appce »
Jak to funguje?
Podstata funkce samoopravitelného laku spočívá v pružné struktuře molekulové mřížky.
"Struktura je schopná reagovat na změnu tvaru a při určité teplotě se narovnat. Velice zjednodušeně dochází při poškrábání laku k zacelení defektu, a to už třeba při dvaceti stupních Celsia," popisuje vývojář samoopravitelných laků Vojtěch Roul.
Takže v případě drobných škrábanců stačí podle Roula postavit auto na slunce, které lak zahřeje. Ten sám zahladí oděrky po myčce, nebo například drobná poškození od kamenů či od větví.
Čtěte také
Budoucnost v sériové výrobě?
Zatím těžko předvídat, jestli se samoopravitelný lak stane běžnou součástí sériové výroby. Jeho produkce je velmi nákladná. Automobilky ho zatím používají jen u prémiových modelů. V Německu ale teď testují nový nadějný materiál na organické bázi, kde nejdražší surovinu chtějí nahradit obyčejným kukuřičným škrobem.