Svítíte správně? Denní, potkávací, mlhová... Včas zapnout, ale taky vypnout!

15. listopad 2024 14:26

Zbytečně zapnutá zadní mlhovka může "vypálit díru do hlavy" řidiči za vámi, varuje dopravní odborník. Odpovídající svícení je zvlášť na podzim důležité.

Čtěte také

Podzimní počasí přineslo do Česka poměrně silné mlhy. Jak v tomto počasí používat mlhová světla? Základní pravidlo stanovuje povinnost rozsvítit zadní mlhovku. Pokud tak řidič neučiní, může mu policie udělit pokutu na místě 1500 korun.

Jak rozeznat, že je mlha, hustý déšť nebo sněžení tak silné, že je potřeba zapnout mlhové světlo? Jendoduchá rada říká, zapněte jí vždy, když už nerozeznáte obrysy vozidla před vámi nebo třeba stromů v okolí.

Neoslňovat! Včas zapnout i vypnout

"Mělo by se jednat o mlhu, sněžení či déšť hustý natolik, že nás vlastně donutí rapidně snížit cestovní rychlost. Ve chvíli, kdy taková situace přejde, anebo nás dojede jiné vozidlo, musíme rychle reagovat a vědět, kde se světla vypínají," upozorňuje Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.

Včasné vypnutí mlhovek je stejně důležité, jako v případě zapnutí. Protože jinak mlhové světlo oslňuje řidiče za námi.

Svícení předními mlhovými světly povinné není. Šoféři je smí používat dobrovolně. Ale pozor, pokud jimi svítíte jindy než za mlhy, hustého deště nebo sněžení, hrozí vám od policie také pokuta 1500 korun.

Čtěte také

Jak s mlhovkami ve městě nebo v koloně na dálnici

Zadní mlhové světlo se podle Ústředního automotoklubu (ÚAMK) nepoužívá v případě, že se zlepší viditelnost, nebo třeba dojíždíte ke křižovatce ve městě, či popojíždíte v koloně. Jinak opět mlhovkami oslňujete řidiče za sebou.

"Ten nešťastník za vámi má pak vypálenou díru mezi oči, protože se dívá přímo do té vaší zapnuté vaší mlhovky. Proto je namístě, byť je ta situace, kdy byste měli používat mlhovky, v těchto okamžicích je vypnout," líčí barvitě Igor Sirota z ÚAMK.

Podle Siroty nechává zapnutou mlhovku až úplně poslední řidič v koloně, za kterým už nikdo není.

Nespoléhat na denní svícení

Automatické svícení většinou vyhodnocuje viditelnost podle kamery, nějakého radaru nebo čidla, které je zabudované v přední části auta. Jenže mlha je vlastně kondenzovaná vodní pára, tedy dá se říci mrak ležící nad zemí, a tak daný systém v autě nemusí reagovat správně. Pak zadní světla vůbec nesvítí.

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio