Tomáš Tomeček před Dakarem 2010
Už za tři dny odstartuje z argentinského Buenos Aires 32. ročník nejslavnějšího vytrvalostního závodu rallye Dakar. Hostit ho znovu budou Argentina a Chile. Přestože hlavně kvůli ekonomické krizi prořídlo startovní pole zhruba o 40 procent, česká účast bude srovnatelná jako na začátku roku při prvním jihoamerickém Dakaru. Naši fanoušci se tedy mohou těšit na soutěžní vozy značky Tatra a LIAZ. Kopřivnických speciálů bude v soutěži dokonce pět, z toho čtyři budou řídit Češi. Jedním z nich bude i Tomáš Tomeček.
Tradičního účastníka rallye Dakar provází poslední roky smůla. Stačí vzpomenout na jediný den z prvního Dakaru v Jižní Americe z počátku tohoto roku, který Tomáš Tomeček jen tak z hlavy nevymaže.
"12. ledna jsme měli těžkou havárii, při které byla tatra kompletně zdemolována. To už je však dávno za námi. V průběhu jedenácti měsíců jsme auto dopravili domů, rozebrali a přestavěli. Dokonce jsme stihli i testovací rallye v Maroku, kterou jsme vyhráli a zvedli si tak závodnickou chuť."
Všechno zlé je pro něco dobré. Tým Tomáše Tomečka musel po těžké havárii auto kompletně přestavět, takže je teď rychlejší, bezpečnější - díky silnějšímu bezpečnostnímu rámu - a hlavně o několik set kilogramů lehčí.
"Díky posunutí kabiny víc dozadu jsme dosáhli lepšího rozložení hmotnosti. Použili jsme nový rám, nově jsme umístili nádrže a baterky a auto dostalo také nové tlumiče. Vše jsem stihli otestovat, takže jsme rozumně natěšeni na Dakar," říká Tomáš Tomeček.
Složení posádky soutěžní tatry Tomáše Tomečka se pro Dakar 2010 z třetiny mění. Zůstal navigátor Vojtěch Morávek, třetím do party v kabině bude nový mechanik Petr Vojkovský. Do týmu kvůli lepším výsledkům a hlavně důležitému odpočinku pilota přibyl ještě jeden mechanik v doprovodné tatře, takže Tomáš Tomeček už nebude muset během noci ležet pod autem, aby ráno sedl za volant a závodil.
"V doprovodném voze s námi jede jeden mechanik navíc - Čech Petr Čapek. Na Dakaru je to jeho premiéra. Doufám, že nebudeme muset tolik opravovat, protože máme nové auto. Díky dalšímu mechanikovi nebudu muset já jako řidič přes noc pracovat a přes den usínat za volantem," připomíná nepřímo Tomáš Tomeček onu nešťastnou událost.
Z nehody sice vyvázl bez vážných zranění, ale odnesl si spoustu šrámů, podlitin, naražená žebra i záda. Na všechno však rychle zapomínal od chvíli, kdy se začala rodit jeho nová závodní tatra.
"Nálada se postupně zlepšovala zároveň s opravou, ale stále jsem měl nehodu před očima. Teprve poté, co jsme odstrojili kabinu a i s nástavbou jsme ji odvezli do šrotu, přišel obrat. Zhruba v květnu nebo červnu se z rozebírání stalo skládání a situace byla mnohem lepší. Potom jsme vyrazili na testy do Afriky a také na Slovensko. Můžu říct, že máme natrénováno a jsme připraveni," ujišťuje Tomáš Tomeček.
Letka Racing tým se na druhý jihoamerický Dakar těší, přesto by jeho členové raději jeli klasiku v afrických píscích, případně novinku v podobě exotické Austrálie. Proto v dotazníku, který vyplňovali na žádost pořadatelů, všichni svorně vynechali Jižní Ameriku.
"Všichni jsme hlasovali pro Afriku a Austrálii, takže bychom se zřejmě rádi do Afriky vrátili. To však nezáleží na nás, ale na pořadatelské organizaci z Francie. Uvidíme, jak to příští rok bude," uzavírá Tomáš Tomeček.