Trasa rallye Dakar 2008
Stejně jako v předešlých dvou letech, i jubilejní 30. ročník rallye Dakar odstartuje v portugalském hlavním městě - v Lisabonu. Po technických a administrativních přejímkách se na území země odjedou první dvě etapy.
Když pořadatelé plánovali trasu, jejich cílem bylo připravit ji tak, aby cesta Afrikou byla nejen různorodá, ale také více závodnická. V itineráři Rallye Dakar 2008 tak budou delší rychlostní zkoušky než vloni. Tehdy byly dlouhé 4.300 km oproti 4.800 km v roce 2006. Tentokrát si závodníci skutečně užijí, čeká na ně téměř 6.000 km měřených úseků v různých terénech - nejdelších od roku 2002.
Během cesty dojde k několika technickým kontrolám všech zaregistrovaných profitýmů. V pravidlech je nově také omezen výkon.
A nakonec jedna dobrá zpráva pro závodníky - odpočinkový den je naplánován na 13. ledna v Nouakchottu.
číslo etapydatumstartcílspoj. úsekměřený úsekspoj. úsekcelkem15. 1.LisabonPortimao104 km120 km262 km486 km26. 1.PortimaoMálaga15 km60 km460 km535 km37. 1.NadorEr Rachidia182 km372 km163 km717 km48. 1.Er RachidiaQuarzazate29 km356 km199 km584 km59. 1.QuarzazateGuelmim188 km498 km148 km834 km610. 1.GuelmimSmara66 km454 km105 km625 km711. 1.SmaraAtar198 km619 km12 km829 km812. 1.AtarNouakchott44 km450 km37 km531 km-13. 1.odpočinkový den.----914. 1.NouakchottNouhadibou37 km525 km86 km648 km1015. 1.NouhadibouAtar111 km552 km22 km685 km1116. 1.AtarTidjikja35 km524 km133 km692 km1217. 1.TidjikjaKiffa131 km398 km2 km531 km1318. 1.KiffaKiffa25 km484 km6 km515 km1419. 1.KiffaSaint-Louis326 km301 km130 km757 km1520. 1.Saint-LouisDakar239 km23 km42 km304 km...CELKEM1.730 km5.736 km1.807 km9.237 km
STARTUJEME!
5. ledna
Etapa č. 1: Lisabon - Portimao
Délka celkem: 486 km
Přejezd ke startu prologu: 104 km
Prolog: 120 km
Dojezd do Portimao: 262 km
Hned v první etapě čeká na závodníky novinka v rychlostní zkoušce: někteří z nich si určitě vzpomenou, jak rychle tu uvízli v písku. Tentokrát zkomplikuje střídání písečných překážek s pevným povrchem život každému. Závodníci si můžou vyzkoušet své "kličkovací" schopnosti.
6. ledna
Etapa č. 2: Portimao - Malaga
Délka celkem: 535 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 15 km
Měřený úsek: 60 km
Dojezd do Malagy: 460 km
Tato etapa je stejná jako v minulém ročníku. Terén jako stvořený pro milovníky horské turistiky. Tady by se klidně mohl jet závod mistrovství světa horských kol: vítejte na horách! Trasa je klikatá, povrch poměrně dost tvrdý. Závodníci budou muset zpomalovat, trať může být sem-tam vlhká. Jeden špatný pohyb na téhle "WRC" cestě a všecko může špatně dopadnout. Po dlouhém spojovacím úseku do Malagy si unavená těla odpočinou na nočním přejezdu do Afriky. Kamiony se této rychlostní zkoušky neúčastní.
Maroko - Brána do Afriky
Maroko. Tady se celá dakarská karavana poprvé dotkne africké pevniny a závodníci poprvé okusí zrádný písek a členitý terén. A zkušení vědí, že je třeba si dávat pozor už na startu první ze čtyř marockých etap. Dokážou být totiž pěkně bolavé. Například dvounásobný vítěz Hiroshi Masuoka udělal v roce 2006 tak šílený kotrmelec, až si všichni oddychli, že přežil. A to věděl, co ho čeká: vždyť v letech 1994 - 2004 11x(!) úspěšně dojel do cíle rallye. Před rokem Rus Vladimír Čagin, který se netajil tím, že chce dosáhnout rekordního počtu vítězství, obrátil svůj Kamaz do příkopu - na stejné cestě!
Maroko nabízí vskutku bohaté menu - ať už jde o gastronomii nebo terén. Letošní marocká část bude delší a střídat se budou pomalé, písečné úseky s rychlejšími. Závodníci, kteří už Dakar jeli, říkají, že kromě řidičského a navigačního talentu je třeba mít i hodně velký kus štěstí - a trpělivosti. Obojího bylo pořadatelům při přípravě trasy a jejím testování dopřáno: když se jim zlomila vodní pumpa, museli auto vléct, aby v nejbližší (30 km vzdálené) garáži zjistili, že bude trvat celý den, než ji opraví. Krátce na to se jim zlomila přední náprava, když do cíle dne měli téměř 200 km. Ještě, že nejeli na čas...
Stejně, jako v posledním ročníku, se v Maroku pojede dvěma trasami: jedna bude vyhrazena pro auta a kamióny, druhá pro motorky. Motorkářská část bude užší a techničtější - a tedy rovněž bezpečnější: nebude možné tolik předjíždět. Účastníci pouštní rallye navštívili Maroko celkem 12x (1993-6, 1998-99, 2001-2, 2004-7) a odjelo se tu 40 etap.
Etapová města (nejčastěji): Tanger, Er Rachidia, Rabat, Quarzazat, Agadir, Tan-Tan
7. ledna
Etapa č. 3: Nador - Er Rachidia
Délka celkem: 717 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 182 km
Měřený úsek: 372 km
Dojezd do Er Rašídia: 163 km
Neprofesionální přístup v téhle etapě prostě fungovat nebude! Závodníci se ocitnou přímo v "epicentru". V Maroku je klasicky čeká různorodý terén: už v první africké etapě bude několik off-roadových úseků. Po 160 společných kilometrech pojedou kvůli bezpečnosti motorkáři jinou trasou než auta a kamióny.
8. ledna
Etapa č. 4: Er Rachidia - Ouarzazate
Délka celkem: 584 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 29 km
Měřený úsek: 356 km
Dojezd do Ouarzazate: 199 km
Opět oddělená etapa - a novinka v roce 2008. Po úzkých cestách v kopcích můžou motorkáři ukázat, co v nich je - výhodu budou mít trialoví specialisté. V bivaku v Zagoře to bude jejich první noc bez asistence. Auta a kamióny pojedou trasou, kterou se běžně na Dakaru nejezdí, a do bivaku v Ouarzazatu dorazí se všemi asistenčními týmy.
9. ledna
Etapa č. 5: Ouarzazate - Guelmim
Délka celkem: 834 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 188 km
Měřený úsek: 498 km
Dojezd do Guelmimu: 148 km
Pátá etapa je výzva! První část je dost tvrdá, pak bude potřeba být hodně opatrný: následuje totiž dlouhá pasáž dunami, kde i ti nejrychlejší můžou jet skoro tři čtvrtě hodiny. A konec měřeného úseku otestuje ostražitost všech: kdo tady bude mít pocit, že je to těžké, bude ho mít už pořád. Několikahodinové rozdíly v umístění tu nejsou výjimkou...
10. ledna
Etapa č. 6: Guelmim - Smara
Délka celkem: 625 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 66 km
Měřený úsek: 454 km
Dojezd do Smary: 105 km
Zapnout kamery, vytáhnout foťáky! Závodníci pojedou po mořském pobřeží - naposledy se v Africe takhle jelo před 10 lety! Super představení na 25 kilometrech pláže. Každý si tu najde to své, "nejbarevnější" etapa celé rallye. WRC specialisté budou vrnět blahem na extra upravených úsecích, píseční surfaři si užijí off-roadovou jízdu malými dunami.
Mauretánie - Poušť, kam se podíváš
Cesta Mauretánií je pro "dakaráky" vždycky zkouška ohněm - a to už od roku 1983. V písku se totiž může stát naprosto cokoliv. Krajina se mění každou chvílí a závodníci můžou "v pohodě" zapomenout na navigaci - v té době už jsou doslova upečení a jsou rádi, že můžou dýchat. Rozdíly mezi jednotlivými posádkami se tady měří na hodiny a na cestě z Ataru do Nouakchottu, přes Nemu a Ayoun-El-Atrous, mají někdy i "jedničky" pěkné bolení hlavy. Například v roce 2004 favorit kategorie motorek Cyril Després zabloudil blízko Tidjikji. Tady se asi hodinu "toulal" a pak pochopil, že na sen o vítězství si ještě bude muset počkat.
Když pořadatelé připravovali trasu 30. ročníku, její mauretánskou část si fakt užili - horko, dlouhé úseky písečných dun, moskyti. Ti, kdo už Dakar jeli, vědí, že nejvíc se nadřou řidičovy ruce a navigátorova pozornost. Což si pořadatelé vyzkoušeli na vlastní kůži - v etapách Mauretánií se ztratíte, jakoby nic. A přesto, že máte nejlepší satelitní mapy a přístroje, zakufrujete v ten nejnevhodnější moment.
Dakarský "cirkus" projel Mauretánií 19x (1983, 1985-8, 1990-1, 1993-9, 2001-2, 2004-7) a to na 87 etapách.
Etapová města (nejčastěji): Zouerat, Atar, Nouakchott, Tichit, Kiffa, Tidjikja, Néma, Ayoun-el-Atrous
11. ledna
Etapa č. 7: Smara - Atar
Délka celkem: 829 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 198 km
Měřený úsek: 619 km
Dojezd do Ataru: 12 km
Všichni udělají dobře, když si na tuhle etapu našetří hodně sil - hned po vstupu do Mauretánie je čeká nejdelší rychlostní zkouška z celé rallye. Brzký ranní start s dlouhým přejezdem k začátku měřeného úseku je jen drobnůstka. Uprostřed speciálky, a pak i na jejím konci, v srdci písečných dun - tohle bude boj pro každého. Asistenční vozy nesmí přenocovat v bivaku v Ataru, takže by všichni měli jet - eufemisticky řečeno - opatrně.
12. ledna
Etapa č. 8: Atar - Nouakchott
Délka celkem: 531 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 44 km
Měřený úsek: 450 km
Dojezd do Nouakchottu: 37 km
Trocha kamení k svačince a pak hlavní chod - písek! K hlavní části rychlostní zkoušky vede záludná cesta. Zazářit můžou všechna navigátorská esa. Ostatní riskují, že se ztratí, když zaváhají. Taková je "cena dne".
13. ledna
VOLNÝ DEN
14. ledna
Etapa č. 9: Nouakchott - Nouhadibou
Délka celkem: 648 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 37 km
Měřený úsek: 525 km
Dojezd do Nouhadibou: 86 km
Zpátky do sedla! A pojede se klasickým mauretánským terénem: z 80 % písek. Bez lopat a vyprošťovacích plechů (i když někdy nejsou plechové ?) ani ránu. Záležet bude na tom, jak si závodníci poradí v rychlostní zkoušce - ta totiž může být rozhodující, co se týče umístění v rallye. A ještě informace - naposledy jel Dakar Nouhadibouem v roce 1994.
15. ledna
Etapa č. 10: Nouhadibou - Atar
Délka celkem: 685 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 111 km
Měřený úsek: 552 km
Dojezd do Ataru: 22 km
Už podruhé v Ataru. Závodníci budou ještě jednou testovat své schopnosti kličkování velbloudí trávou. I ti nejlepší pískoví specialisté budou muset být hodně trpěliví. Odměna bude sladká - příjezd do konce etapy je pastvou pro oči. A nebo taky pastí pro neopatrné...
16. ledna
Etapa č. 11: Atar - Tidjikja
Délka celkem: 692 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 35 km
Měřený úsek: 524 km
Dojezd do Tidjikji: 133 km
Na cestě do Tidjikji bude denní příděl písku menší než obvykle. A motorkáři si navíc užijí vzácnou chvilku pohodlí - na konci měřeného úseku budou mít bivak sami pro sebe. Ostatní vozy pojedou do Tidjikji. Na dvou kolech, nebo na čtyřech, všichni se musí snažit poškodit své vozy co nejmíň - v cíli totiž nebudou asistenční týmy.
17. ledna
Etapa č. 12: Tidjikja - Kiffa
Délka celkem: 531 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 131 km
Měřený úsek: 398 km
Dojezd do Kiffy: 2 km
Dakar je pouštní rallye. Z toho vyplývá, že závodníci písek milují ?. Ale vždy ocení, když je trasa trochu členitá. Na poměrně nové cestě do Kiffy můžou předvést svůj talent. Některé technické úseky je totiž přinutí zpomalit.
18. ledna
Etapa č. 13: Kiffa - Kiffa
Délka celkem: 515 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 25 km
Měřený úsek: 484 km
Dojezd do Kiffy: 6 km
Kiffská etapa má tvar smyčky. Chytit se do ní může každý - ti na špičce nevyjímaje. Kromě toho, že závodníky čekají poslední duny letošní rallye, a výstup přes známou Négu, tady bude také hodně dlouhých off-road úseků - místní terén neznají ani dakarští matadoři. Minimální chyba může způsobit maximální škody.
19. ledna
Etapa č. 14: Kiffa - Saint-Louis
Délka celkem: 757 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 326 km
Měřený úsek: 301 km
Dojezd do Saint-Louis: 130 km
Na konci dne budou mít závodníci "v rukách" (ale vlastně v celém těle) téměř 800 km. Na osmé, a poslední, mauretánské "erzetě" pojedou zase v písku, který budou střídat různě členité úseky. Jen nejstarší účastníci Rallye Dakar poznají, že už jsou v cíli v Saint-Louis - naposledy tudy totiž rallye projela v roce 1997.
Senegal - Konečně v cíli
Senegal a Dakar. Hlavní město je symbolem rallye. I proto je nejtěžší automobilová soutěž světa po Dakaru pojmenována. Příjezd do cíle je vždycky velká sláva, kterou si užívají všichni dakarští - závodníci i místní. A ačkoli je Dakar ideální "konečnou" tři týdny trvajícího nezapomenutelného dobrodružství, dostat se až sem není tak jednoduché, jak by se mohlo po tolika odjetých kilometrech zdát. Všichni si určitě pamatujete, jak motorkář Marc Coma, už vlastně jasný vítěz posledního ročníku, havaroval na prvních senegalských kilometrech.
Nepřekonatelných 27 "konečných" v Senegalu (1979-91, 1993-02, 2004-7) při celkovém součtu 80 etap.
Etapová města (nejčastěji): Saint-Louis, Lac Rose (Růžové jezero), Tambacounda
20. ledna
Etapa č. 15: Saint-Louis - Dakar
Délka celkem: 304 km
Přejezd ke startu měřeného úseku: 239 km
Měřený úsek: 23 km
Dojezd do Saint-Louis: 42 km
Cokoli se stalo od chvíle, kdy byla rallye odstartována - ať už dobrého nebo zlého, jedno je jisté: tady končí. Na dlouhém přejezdu do Dakaru si závodníci a všichni ostatní vychutnávají senegalské "uvítací výbory". Veškeré emoce se teď soustředí na poslední závod kolem Růžového jezera a na předávání cen.