Úsekové měření na D1: Miliony na pokutách pro města. ŘSD plánuje využití systémů i jinde
S koncem modernizace D1 do městských rozpočtů přestaly proudit pokuty za překračování maximální povolené rychlosti v omezeních. Za část peněz vzniklo třeba dopravní hřiště. ŘSD chce techniku využít do budoucna při pracích i na dalších dálnicích.
Čtěte také
Města a obce podél D1 přicházejí o příjemný přivýdělek do svých pokladen. Konkrétně o peníze z pokut, které řidiči dostávali za překračování povolené rychlosti v opravovaných úsecích dálnice. Někde to byly za celou dobu modernizace i desítky milionů korun.
Úseková měření zmizela, řidiči opět hřeší
Celková modernizace nejstarší a nejdelší dálnice v Česku po devíti letech skončila a kamery už na ní nejvyšší povolenou rychlost nehlídají. Jejich nepřítomnost samozřejmě zaregistrovali i řidiči. A někteří jezdí opět rychle.
Anketa mezi řidiči na D1
Takže jezdíte opatrně, nebo to občas pustíte?
"Jezdím opatrně. Ale občas se taky neudržím a vezmu za to."
Vy jezdíte na Harleji, kolik tedy jezdíte nejrychleji?
"Nejrychleji jsem jel 220 km/h, ale to se už nedá udržet potom."
Třeba čtyřicátý první kilometr D1 u Šternova. Dálnice je kompletně opravená a jede se bez omezení. Teď řidičům porušování rychlosti může projít. Radary u dálnice nejsou. Když chce policie vozidlu rychlost změřit, dělá to z auta za jízdy.
Za devět let modernizace až desítky milionů na pokutách
Právě při opravě dé jedničky si obce a města v okolí přišla na pokutách na slušný přivýdělek. Řidiči nejčastěji platili za překročení povolené osmdesátky.
Třeba ve Velkém Meziříčí inkasovali za devět let oprav desítky milionů. "V tuto chvíli tam máme čistý příjem bez nákladů 81 milionů," potvrdil Jiří Pospíchal, vedoucí Odboru dopravy ve Velkém Meziříčí.
Čtěte také
Ve Vlašimi za část peněz nové dopravní hřiště
Starosta Vlašimi Luděk Jeništa (STAN) spočítal, že za poslední tři roky měli asi 20 milionů korun z pokut: "Určitě příjemné to bylo, my jsme tady postavili za 6 milionů korun nové dětské dopravní hřiště."
Starosta Říčan David Michalička (Klidné město) je rád, že oprava dálnice skončila: "V žádném případě netruchlíme a slibujeme si od toho, že nebudou řidiči sjíždět na alternativní objízdné trasy, které velmi často vedly přes naše město." Do Říčanské pokladny poslali řidiči na pokutách jen několik milionů. Kolem Říčan totiž až tak moc oprav nebylo.
V roce 2021, během posledního roku modernizace D1 bylo díky úsekovému měření zaznamenáno skoro 50 tisíc přestupků (nejvíc z nich, přes 17 tisíc, v zúžení u Humpolce). Ve srovnání s loňským a předloňským rokem je to přibližně poloviční číslo. Letos totiž modernizace končila a radary byly rozmístěné v menším počtu úseků než v předcházejících letech.
Radary se objeví v dlouhodobějších omezeních
Systémy ve zúžených úsecích kontrolují každé auto, jestli nepřekračuje maximální povolenou rychlost. Pokud ano, pokuta je udělená automaticky. Ředitelství silnic a dálnic plánuje radary používat i dál. Podobně jako na D1 to bude v místech, kde budou na dálnicích pracovat silničáři.
"Mobilní sety pro měření úsekové rychlosti plánujeme i v dalších letech používat pro kontrolu dodržování rychlosti v rámci dopravních omezení při rozsáhlejších a hlavně dlouhodobějších opravách na celé dálniční síti České republiky." popsal mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Rozšíření úsekového měření i na další dálnice podporuje taky policie. Systém totiž podle ní pomáhá ve zúženích zklidnit dopravu, potvrzuje mluvčí policejního prezidia David Schön: "Se zavedením měření ubývá řidičů, kteří v úseku jezdí velmi vysokou rychlostí, nebo si vynucují uvolnění levého jízdního pruhu pro rychlejší průjezd."
Kde přesně úsekové měření příští rok bude, zatím není jasné. Ředitelství silnic a dálnic o přesném využití techniky z D1 ještě nerozhodlo.
Na přelomu října a listopadu mají začít fungovat nové kamery úsekového měření na příjezdu do Karlových Varů z Prahy po silnici I/6. Kvůli sérii tragických nehod se na tom dohodlo vedení města se silničáři.